M
maisan
Har nu haft ut veterinären x-antal gånger till min pålle som åter insjuknade i ngt som låter som fång på alla symtom men enl hovslagaren syns inget på hovarna som skulle tyda på fång. Senast han blev sjuk fick han varma hovar, ökade pulsar, svullnad över kronränder o kotor samt hade svårt att röra på sig, o var öm vid tryck med visitertång, o detta på alla 4 benen! Veterinären trodde att det var fång o han fick stå i sjukhage o fick smärtstillande o antiinflammatorisk medicin i 3 veckor. Sedan kom hovis ut o sa att detta är inte fång o grundade detta på att hästen gick för bra, hade inga dubbelslående steg o lamellranden var ej breddad (dock tittade han bara på en hov).
Kan en häst få fångliknande symtom av ngt annat? t.ex foderkänslighet...? Han har ätit samma foder i ett halvår, men jag har ökat på hans hösilage giva gradvis under hela hösten eftersom han är en äldre häst som har lite svårt att hålla hullet (dvs han är absolut inte fet). Han har oxå blivit "konstig" på vä bakhov, den har ändrat form, börjat smulas sönder på kanterna, han har fått början till strålröta där o en blodutgjutelse som syns på utsidan av hoven... Har visat den åt veterinären som såg ut som ett frågetecken...
Eftersom ingen tyx veta vad det kan vara tänkte jag höra om nån här hört om nåt liknande?
Kan en häst få fångliknande symtom av ngt annat? t.ex foderkänslighet...? Han har ätit samma foder i ett halvår, men jag har ökat på hans hösilage giva gradvis under hela hösten eftersom han är en äldre häst som har lite svårt att hålla hullet (dvs han är absolut inte fet). Han har oxå blivit "konstig" på vä bakhov, den har ändrat form, börjat smulas sönder på kanterna, han har fått början till strålröta där o en blodutgjutelse som syns på utsidan av hoven... Har visat den åt veterinären som såg ut som ett frågetecken...
Eftersom ingen tyx veta vad det kan vara tänkte jag höra om nån här hört om nåt liknande?