B eller C?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Uppsnarjd

Trådstartare
Jag har en ponny på 1,30 i mankhöjd.
han ska slutmätas nu i sommar är det tänkt, men jag kan inte bestämma mej för om jag vill ha en B eller C-ponny
han ligger ju precis mitt emellan så kan nog utan problem både mäta ner och upp honom.
om han blir en B-ponny, kan man sen senare mäta upp honom?
har en tjej som ska tävla honom i två år nu, sen bli hon för gammal.

Sv: B eller C?

Hästen blir det den mäts till. Blir hästen C-ponny så SKA den vara C-ponny, det är fusk att mäta ner ponnyer!

Är det en B-ponny så är det en B-ponny, är det C så är det C. Inget snack om saken. Som Sorbe sa, det är FUSK att mäta ner ponnyer!
Regler är regler.. :cool:

men han ligger på ganska exakt 1,30 så om jag mäter honom efter en verkning bli han B.
handla nog snarare om att mäta upp i detta fall i så fall.

Tycker personen som kommer och mäter ska bestämma, hoppas h*n är seriös och mäter och bedömmer som man ska.
Inte roligt om du sen hamnar i en kontroll och någon mäter din häst och den är över B-ponny måttet.

Risken för kontroll är nog ganska obefintlig om ponnyn är 130cm ca. När vi är ute och tävlar så är det inte ovanligt att b-ponnyerna är lika stora som vår c-ponny och han är 136.5... Vår d-ponny är nästan alltid minst på prisutdelningar och hon är 147.8... Det är så vanligt med för stora ponnyer att ingen orkar bry sig längre tyvärr. Tycker inte det har blivit bättre trots att mätningen skulle bli hårdare. Har bekant som fått igenom sin lilla häst(152cm) som d-ponny förra året utan några som helst problem...

Du kan ta honom som B-ponny nu om han är på exakt. Sedan kan du säkert fixa upp honom till C. Som många sagt innan är det ju fusk, men det är lätt att fixa. (tyvärr.)

Eftersom ponnyn blir mätt till det den blir så stänger jag den här tråden nu. (Det finns redan ett flertal trådar ang slutmätning om man vill fortsätta diskutera ämnet)

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 200
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 440
Senast: Grazing
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 398
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka