Bluefish

Trådstartare
Hoppas nu någon bukare har erfarenhet på denna salamander ( se min avatar:p). Funderar nämligen på att skaffa mig ett par. Läst mig till mycket på nätet, då de är ganska ovanliga vilket gör det svårt att få kontakt med personer som har dem.
För det första är de ju hemskt glupska. Då är ju frågan om man kan ha dem med någon fisk alls. Sätter de i sig en regnbågshaj som i nuläget är 8 cm lång och ganska tjock? Eller en mal som är uppemot 12 cm? Har nämligen invånare i det större akvariet som kommer bli för stora för mitt 75liters.

Och vattentemperaturen ska ju ligga kring 15-18C. Kan man sänka den med hjälp av något? I nuläget är vattnet 25C, då vi har en jävligt varm lägenhet.

Sv: Axolotl

Hoppas nu någon bukare har erfarenhet på denna salamander ( se min avatar:p). Funderar nämligen på att skaffa mig ett par. Läst mig till mycket på nätet, då de är ganska ovanliga vilket gör det svårt att få kontakt med personer som har dem.
För det första är de ju hemskt glupska. Då är ju frågan om man kan ha dem med någon fisk alls. Sätter de i sig en regnbågshaj som i nuläget är 8 cm lång och ganska tjock? Eller en mal som är uppemot 12 cm? Har nämligen invånare i det större akvariet som kommer bli för stora för mitt 75liters.

Och vattentemperaturen ska ju ligga kring 15-18C. Kan man sänka den med hjälp av något? I nuläget är vattnet 25C, då vi har en jävligt varm lägenhet.

Hej
Jag är en flera år tillbaka ägare av två st, Det är inga lätta djur, att ha dem tillsammans med andra fiskar skulle jag aldrig ens fundera på. Dels för att dem kräver såpass låg temp i vattnet och sen ser de hemskt dålig = de äter lätt upp fenorna på de andra fiskarna. Hur man sänker tempen i karet är nog individuellt, jag har mina i källaren, dvs alltid kallt. annars finns det kylare att köpa men det är dyrt. Som sagt dom kommer knappast att äta upp din rengbågshaj men skada dess fenor och stressa den kommer de göra, vad är det för mal? Samma öde kommer troligen inträffa för den, Axelotlar bör i mina ögon hållas ensamma. Det finns en bra sajt som heter z--p-t som du kan kolla på där mer info finns. Vill du veta mer av mig så skicka ett PM.

/B

Sv: Axolotl

Axoloten är inte svår att få tag på alls. Grossisten Imazo har dem hemma nästan jämt, och därifrån beställer de flesta zooaffärer. Sen om de ids ta hem den på kundbeställning är en annan sak. Bör kosta ca en trehundring.

En stor anledning att inte ha dem med fisk är att axolotlns gälar är helt utvändiga och dinglar som röda mygglarver i vattnet. Det är jättelätt för fiskar att gå och nafsa på dessa blodfyllda trådar, och då dör givetvis salamandern.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka