Axelsons Gymnastiska Institut/Animal School

Blackberry

Trådstartare
Har länge funderat över var jag ska ta vägen här i livet. Hästar är redan en självklarhet, men jag vill kompletera det med något. Och igår kväll framför Tv:n fick jag höra om Axelsons Animal Massage School utanför Sthlm, som utbildar diplomerade hästmasörer, -och kände att det klickade till. Nyfiken som jag är tittade jag på deras hemsida och blev mer och mer intresserad. I nuläget känner jag mig säker på att jag vill söka dit efter studenten, men har en del funderingar på lager.;) Så om det finns någon som vet mer om denna utbildning vore jag glad för lite hjälp på traven:)

-Nu bor jag i Karlstad, måste man pendla till Axelsons, eller finns det någon form av tillfälligt boende under kurserna?

-Finns det någon åldersgräns? (Hästmassage)

-Vad kostar det att gå "hela" utbildningen mot diplomerad hästmasör?

-Förkunskaper? Finns det några speciella krav, eller kan vem som helst gå/söka kursen?

Tack på förhand! :laugh:

Sv: Axelsons Gymnastiska Institut/Animal School

Tror du menar detta?

Introduktion:
För dig som vill lära dig hästmassage till husbehov. Detta är också det första steget i utbildningen. Ämnen som ingår är muskellära, ytliga muskellagret, hästmassagebehandling, indikationer/kontraindikationer.
Pris: 3 160:- plus moms 790:- totalt 3 950:-
varav 1 000:- i anmälningsavgift.

Steg 1:
Hästens ytliga muskler samt funktioner, palpation, stresspunkter och hur man förebygger dem med idrottsmassage, rörelseproblem.
Pris: 3 160:- plus moms 790:- totalt 3 950:-

Steg 2:
Stretching, specialbehandlingar, palpation, muskelfysiologi, skelett och ledlära, hästens djupa muskulatur, rörelseproblem och utvärderningsteknik.
Pris: 5 560:- plus moms 1 390:- totalt 6 950:-

Steg 3:
Allmän anatomi, grundläggande fysiologi, hovens anatomi och fysiologi, visitering av häst, viss sjukdomslära.
varav 1 000:- i anmälningsavgift

Steg 4:
Träningslära, muskelfysiologi, specifik ligamentlära, avancerad palpation, ryggens djupare muskulatur, hästens husapotek och bandageringsteknik av veterinär, starta eget information.

Praktik:
Individanpassade lärarledda praktikdagar som kan tillgodräknas i praktikdokumentationen.
Pris: 240:- plus moms 60:- totalt 300:-.

Akupressur:
Du lär dig akupressur på häst både teoretiskt och praktiskt. Akupressur bygger på samma teori om energier i kroppen som akupunktur. Men istället för att använda nålar stimulerar vi speciella punkter på hästen med fingrarna. Förkunskapskrav för denna kurs är Hästmassage steg 2 eller Hästfriskvård steg 1.
Pris: 4 760:- plus moms 1 190:- totalt 5 950:- varav 1 000:- i anmälningsavgift.

Hur beter sig ryttaren i sadeln och hur påverkar det hästen?
En tvådagarskurs om vanliga kroppsmotstånd som begränsar din ridning och din kommunikation med hästen. Flera intressanta och vanliga frågeställningar om sits och ryttarens påverkan på hästen som du kommer få svar på.
Pris: 2 360:- plus moms 590:- totalt 2 950:- varav 1 000:- i anmälningsavgift

Fölmassage special:
Pris: 3 160:- + moms 790:-, totalt 3 950:-
varav 1 000:- i anmälningsavgift

Förkunskaper: Diplomerad hästmassör med 5 års erfarenhet eller diplomerad hästfriskvårdskonsult med intro + steg 1 i hästmassage

Rehab för hästens ryggproblem:
En tvådagars kurs som innehåller: specifik ryggpalpation, utvärdering av ryggens rörelser, Strain and Counterstrain behandling, vanliga ryggsjukdomar/problem på häst och hur man rehabiliterar dessa. Musklernas betydelse för ryggproblem och alternativa ryggträningsmetoder. Hur kan ett ryggproblem påverka hästen mentalt etc
Pris: 2 360:- plus moms 590:- totalt 2 950:- varav
1 000:- i anmälningsavgift.

Hittade dock inget annat om förhandskunskaper om man vill gå kurserna, bara att man måste slutfört introduktionen om man vill gå steg ett samt att man måste vara en diplomerad hästmassör med 5 års erfarenhet eller hästfriskvårdskonsult med intro + steg 1 i hästmassage.

För att kunna gå steg ett så måste du ha gjort introduktionskursen.
http://www.axelsons.se/default.aspx?mid=206&KG=9&KT=41

Du har redan fått en massa information från Carat :).

Jag vill rekommendera Axelssons utbildningar - har själv gått en hundmassagekurs hos dem och är mycket nöjd. De är väldigt engagerade och noga med att ge en grundlig utbildning både i praktisk massage och teoretisk kunskap om kroppen.

Har en kompis som precis tog examen i hästfriskvård, hon var kanonnöjd. Utbildningen håller tydligen väldigt hög standard och "vem som helst" blir inte diplomerad, i min kompis grupp var det bara 5 av 12 som fick diplom tex.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka