Avvänjning av föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GoldenSam
  • Startdatum Startdatum
G

GoldenSam

Mitt sto går fortfarande med sin åring ( nu 10 månader) , enligt alla jag har frågat så sköter stoet själv avvänjningen inför nästa föl. De bor i olika boxar sedan i höstas men är ute i samma hage....Fortfarande låter hon fölungen dia...nu är det bara 37 dagar kvar till beräknad fölning. Hur skulle ni göra ? Märren är i väldigt gott hull och man kan tydligt se fölungen röra sig i magen, så jag är säker på att hon är dräktig.
Jag har två alternativ
1. Låta stoet sköta det själv
2. Flytta åringen till en annan flock tillsammans med två andra från den nuvarande flocken (en annan åring och ett ungsto)

Sv: Avvänjning av föl

Normalt så vänjer stoet av fölet själv. Men det finns alltid undantag, har själv haft ett sådant sto. Så nu när det är så nära bör du nog ingrippa och flytta åringen.
Visst kan stoet mycket snabbt vända och köra bort den. Men risken finns att om den är kvar när hon börjar producera mjölk till det nya fölet, att det gamla gör slut på råmjölken och den riktigt näringsrika som stoet har precis i början.

Håller med Masse, dela på dem!

Jag trodde ett år jag skulle ha blandad flock med sto, föl och åringar på samma bete. Någon månad innan fölning körde stoet bort åringen, den fick inte längre dia. Men så fort hon fölat så stod åringen där och diade så det blev till att dela på dem med en enda gång. Allt gick bra ändå, det fanns mycket råmjölk kvar, men det kunde gått helt åt skogen.

Min snart 11 månaders åring diar sin mamma fortfarande men stoet är inte dräktigt i år utan rids så jag hoppas att hon snart slår ifrån, annars kommer jag dela på dem.

Jag har blivit tvungen och sära på mor och dotter nu då stoet inte håller hullet på ett tillfredställande sätt enligt mig.. och då är hon precis 1 år nu den 20/4. Jag hade hoppats på att de skulle sköta sig själva men stoet är alldeles för givmild och mammig för att det ska funka.
Men i ditt fall hade jag särat på dem av den anledningen gällande råmjölken, allt för att inte riskera den nyfödda ungens hälsa.
Hoppas du hittar en bra lösning som fungerar både för dig och hästarna :)

Du ska sära på dom redan nu ....
Det har inte bara med att göra att hon kan sno råmjölken utan även förstöra sammansättningen av råmjölken som ska bildas till fölungen så denne s råmjölk får sämre värden .

Så vänta inte .

Mia

Jag särade på mitt sto och hennes stoför när fölet var ca ett år, för att hon inte slutade dia. Släppte ihop dom igen efter tre veckor ochn ´sen dess har hon inte diat. Hon är tre nu.

Har sett kallblod mor och dotter där hon tog sig någon slurk som 4-åring. Det funkar nog OFTAST bäst med naturlig avvänjning om stoet är dräktig på nytt.

Fixar dom det inte själv vid rätt tidpunkt, så får man dela på dom.

Jag tror inte på naturligt avvänjning. Det kanske funkar i det vilda, när det är många hästar i flocken, och obegränsade ytor.
Det är ju viktigt att stoet får en sin-period innan hon fölar på nytt.

Tack för alla svaren.
Jag har flyttat på åringen. Stoet verkar tycka det är skönt.

Jag håller med, tror att det väldigt många gånger inte funkar som det ska (p.g.a. som du säger, resten av flocken, betes mark).

Att ha tre och fyraåringar som snuttar låter inte så nyttigt...

Tja, fast i hästens naturliga miljö, dvs som vild, så är det inte ovanligt att 2-3-4 åringar fortfarande går till mamma och snuttar.......under förutsättning att mamman inte blivit dräktig igen under den tiden.

Å andra sidan så funkar det nog bättre i det vilda med den naturliga avvänjningen oxå, blir stoet dräktig på nytt så kör hon bort fjolårsfölet.....

En famlij består ju oftast av ett sto med sina avkommor och även fler generationer....hingsten är ju mest bara där för att se till att fortplantningen fortskrider och i viss mån vakta mot andra hingstar ( vilket han ju mest gör för sin egen del, så att han kan sprida sina egna gener ).

Har själv ett äldre sto nu som ska ha om en dryg månad och där fjolårsfölet fortfarande går med henne....ska sära på dem i veckan som kommer.
Försökte i vintras men eftersom strömmen inte fungerade tillfredsställande på stängslet tyckte fölungen att hon kunde gå igenom och in till mamma så 2 stängsel/hagar rök på en dag....inte kul.....:devil:

Nej, men precis, där har vi en flock med hästar. (och en egen-sammansatt sådan, inget som ägarna tyckte var lämpligt utan naturens egna urval).

Vi brukar vänja av dom på hösten och då gör vi en unghästflock, (då det alltid är flera som vänjs av) med bebisar och åringar och så får stona gå kvar ute själva med andra vuxna och sina. Det som varit bra med att ha flera som vänjs av är att det inte blir riktigt så dramatiskt, för dom brukar komma på fort att det var roligare med nya kompisar. Att dela på dom bara över natten brukar sällan (typ aldrig) funka bra, tycker bara att det är oroligt över natten och att stona aldrig får sina (bevisligen?). Att dela dela på dom gör processen betydligt kortare (och trevligare).

Ta isär dom snarast!

Off topic:
Mitt fullblodssto har alltid fixat avvänjningen själv men förra året fick hon sin sista och är inte betäckt mera (20 år). I år fick jag sära på dom även i hagen då hon inte vande av sin lilla. Troligen pga att hon inte är dräktig.

Ja, jag har som oftast haft minst 2 som ska vänjas från ungefär samtidigt.
JAg har gjort som så att fölen stannar kvar i sin invanda flock medans mammorna lfyttas till annan hage, lämpligen utom synhåll ( dock räcker inte avståndet för att inte höra varandra ).

Har inte haft problem med att de gått igenom innan men denna lilla dam hade inte tänkt bli av med sin snälla mamma så lätt....

NU är det operation isärtagning som gäller och det snabbt !

Fixat extra mycket ström på stängslet .....;)

Ja, precis, så brukar flockarna vara här med, samtidigt börjar vi på att vänja fölen med att sova inne.

Lycka till! Hoppas stängslet blir bra = )

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 762
Senast: Packipim
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Avel Hur gör ni? Vilka rutiner försöker ni sträva efter? När ni väl betäcker försöker ni betäcka flera ston hyfsat samtidigt då? För att få...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka