Avvänja föl - när???

Liten

Trådstartare
Vid ungefär vilken ålder kan mna tidigast vänja av fölet från mamman, utan att det blir för stressigt för föl & sto? och vid vilken ålder slutar de dia?
Louise

Sv: Avvänja föl - när???

utan att det blir stressigt är ju när stoet själv avvänjer fölet, det brukar väl ske runt 8-10 månader om jag inte kommer ihåg helt fel...

Mitt föl blev avvänjt ganska tidigt, redan strax efter 5 månader, då j förra ägaren inte kunde ha henne kvar. Det har gått bra och inte varit några som helst problem, trots att jag var lite orolig för det. Mamman började redan i slutet av augusti mota bort fölungen ibland när hon ville dia. Fölet stod sedan i egen box, jämte mamma, nattetid i lite drygt en månad innan vi hämtade henne. Viktigt att se till att fölungen kan äta ordenligt innan man vänjer av helt.

flyinge och slu rekommenderar ej tidigare än 7 månader. Vid 8 -10 månader kan fölet till fullo tillgodogöra sig fodret.

Förr innan kunskapen fanns kunde man skilja redan vid 4 och fem månader. Har för mig att det kommer en lag på minst fem månader.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Mia_R
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 885
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar