Jag tror det finns ett mer effektivt sätt. Ta bort alla stora vinstpengar från tävlingar med djur. Så fort det finns mycket pengar att tjäna blir djuren lidande, det ser vi ju när det gäller all typ av djurhållning.
Jag ser del inom ungdomsidrotten, t ex där spelare spelar fastän de har svullna fotanklar, svullna handleder etc. Senast en 16 åring som jag följt i 6 år på nära håll, skickade tränaren in fastän denne haltade. Så onödigt. Spelaren hade inte kraften att säga emot. Jag gick och pratade med en annan förälder som är barnsjuksköterska att gå och stämma av vid tränarbåset, med tränarna hann skicka in spelaren. Inga prispengar där inte.
Prispengar är bedrövligt, jag håller med dig.
Mycket psykisk ohälsa inom idrott har kommit fram i dagsljuset❤ vilket jag tycker är ett bra tecken. Idrottare har börjat visa vad ständiga krav på prestation gör med människor.
Barn, ungdomar och djur är så såbara i dessa miljöer. Även vuxna idrottare har väldiga krav på sig, då inkomsten, laget, sponsorer, fanclubs och media är ohälsosamt starka drivkrafter.
Ibland tänker jag på Justin Bieber som kräktes på scenen gång. Några dansare ställde sig framför honom. Stackarn hann inte gå av. The show must go on. Han var väldigt ung då. Man vet ju själv hur illa man mår just innan man kräks. Det var en enorm koncert, så att ställa in var inte på kartan för dem som ägde varumärket Justin Bieber.
Det där tycker jag är så oerhört plågsamt, att vi pressar människor och djur för en show, oavsett om det är en fotbollsmatch, ett event eller ett travlopp.
Sorry om jag svävade ut i ämnet.