Avståndsbebömning, unghäst, hjälp!!

katarina_dacke

Trådstartare
Har en Unghäst eller ja född 05, men räknas som unghäst då han inte är så utbildad.

För ett par veckor sen skulle jag hoppa lite vilket han inte är så överförtjust i, men han gör det jag ändå ber honom, men han verkar inte tycke det är så skoj, han är dessutom väldigt osäker på hinder. Stanna om man travhoppar.

För ett par veckor sen skulle jag hoppa lite, det stod 2 st låga hinder ca 50 cm. Ett rättupp och en oxer. så jag kommer i galopp och vi hoppar rättupp några gånger, kommer inte alltid rätt på hinder men på en höjd på 50 cm kommer vi över utan problem. Kommer på Oxer och hoppar den ett par gånger,, ska bara ta ett sista hopp och sen avsluta för dagen, DÅ går det fel..
Vi kommer in fel, han väljer att hoppa, snubblar i landningen och vi går omkull.
Inte bra. Men både jag och hästen klara oss utan allvarliga skador.

Nu till min fråga. Hur ska vi komma rätt på hinder??
Har idag tränat lite på galoppbommar, lagt ut en- 6m emellan, och så nästa bom, nästa därefter 9 meter emellan. så vi har tränat på att få in rätt galopp.
Är det de bästa sättet att lägga yt en så kallad hjälpbom??
Och är det i så fall bäst att ha en på 3 meter eller 6 meter??
Mer tips på övningar som kan få oss att komma in rätt och göra så att han tycker det är kul!! Jag vill gärna få honomatt fatta det här med hoppning.
Min ide är att träna på låga hinder och lägga galoppbommar innan hindret så vi får in avståndsbedömningen,
Men på tävling om man nu ser det så så måste vi ju komma rätt på??

Ni hoppryttare där ute!! Hjälp mig!!

Sv: Avståndsbebömning, unghäst, hjälp!!

Har du löshoppat hästen?
Det är en bra övning för att få fram framåtbjudningen hos unga hästar.

När du ska hoppa sedan gör du en "startbana" med fyra galoppbommar innan hindret med ett galoppsprång mellan varje så att hästen lär sig att taxera och komma rätt på hinder.
Mät ut avstånden för din häst med hindret som ska hoppas enbart som en bom i slutet av alla galoppbommar, dvs bygg inget hinder innan du provat så att du får en jämn galopp över alla bommarna.
När det känns bra lägger du upp bommen som ska bli till ett hinder så att den ligger ca 10 cm över backen. Så att det bli ett litet skutt. Prova att hoppa detta några gånger tills det känns bra.
Sedan höjer du successivt med 10 cm i taget till ca 40 cm. Det ska hela tiden kännas lugnt och säkert att galoppera över alla galoppbommar och hoppa det lilla hindret. Avsluta med att omvandla det lilla hindret till en oxer på 40 cm.
När det känns bra, hoppa en liten bana om max 4 hinder med hinderhöjden 30 cm.
Nu har du lärt hästen flera viktiga saker:
1. Det är inte farligt att hoppa.
2. Hästen vet hur den ska göra för att komma rätt på hinder.
3. Du får automatisk framåtbjudning mot hinder eftersom hästen måste hålla ordning på var den sätter hovarna mellan galoppbommarna och därmed automatiskt hamnar i rätt tempo mot hindret.
4. Hästen känner att den klarar av uppgiften och stärker självförtroendet som förmodligen är ganska stukat efter kraschen.

Det är oerhört viktigt att inte hålla på för länge med en unghäst! Max 20 minuter och då ingår uppvärmning i det. Detta är för att den inte ska tappa lusten att jobba för att den blir för trött vilket är helt logiskt då den ännu inte har tillräckligt med muskler.

När du fått in anridningen på ett hinder kan du öka svårigheten med att försöka hoppa lite studs, det brukar de flesta hästar tycka är jättekul. Du kan också variera dig med 5,5:an som är en travbom, ett kryss och 5,5 meter efter krysset sätter man upp en oxer. Gör också att hästen alltid kommer rätt på oxern och man ökar självförtroendet.

Se bara upp med om hästen av någon anledning försöker springa på sidan av hindret. Det är strängeligen förbjudet.

Lycka till med hoppningen nu! :)

Min erfarenhet säger mig att bommen ibland kan störa hästen. Om du har en sån häst som inte riktigt klarar av "avhoppningsbommen" skulle jag testa studshoppning för att hitta avståndet. Men bara lågt lågt lågt. Det brukar de gilla med.

KL

Max 20 min inkl. uppvärmning?! På en sexåring? Klart att man inte ska jobba för mycket med en unghäst men på 20 min hinner ju hästen bara precis bli varm i kroppen. 20 min efter uppvärmning i 10-15 min skulle jag vilja säga...

TS!
Om hästen blir lite störd av bommarna behöver man ju inte ha dem de sista sprången intill hindret. Om man har 2-3 galoppbommar först för att hitta rytmen och man sedan vet att avståndet efter dem till hindret stämmer och är t.ex. 2 galoppsprång, så fungerar ju det för avståndsbedömningens skull lika bra.

Tack för svar! Hästen är löshoppad många gånger. Och han har bra med muskler, han är riden mycket i skog och mark och dressyr riden, så 20 min låter väl lite för oss.

Det värsta är att han får inte alltid till det med bommar heller, som sagt la ju bommar i förrgår, då låg en bom-6m till nästa 1 bom och 9 meter till nästa. så han fick in ett respektive 2 galoppsprång, i början redde han inte ut det där med bommarna, men efter lite träning så flöt det på bra.

Tror jag får köra på forever youngs metod, att inte ha bommar precis innan hindret, men veta att det ska vara ex 2 eller 3 galoppsprång så kan jag hjälpa honom mer.

Mer tips mottages tacksamt!! :)

När jag läser ditt första inlägg kan jag inte sluta fundera på hur din sits är.

Hur väljer du att rida an hindret? Trepunktssits, sitter du ner eller står du i sadeln?

På en unghäst som hoppas in kan de bli en hel del vingel, därför måste man bli stadig i sitsen och kunna stabilisera hästens vingel och osäkerhet.

Hans tveksamhet kan ju bero på att han inte riktigt känner att han klarar av att hoppa med ryttare på, balansmässigt. Därför är de otroligt viktigt att man inte sitter kutryggigt och jagar iväg hästen utan sitter upprätt och rider väldigt kontrollerat.

Galoppbommar är ett bra hjälpmedel, så länge hästen förstår dem, inte hamnar med ett ben på var sida och sedan kan varken du eller hästen reda ut de till hindret.

Om du upplever att hästen har svårt med bara galoppbommar på marken så kanske han behöver jobbas Bara på bommar tills att de funkar, så han kan kontrollera sin kropp och känner att han kan klara av de. När han kan de kan man kanske gå till små hinder eller upphöjda bommar...

Att träna med galoppbommar är kanonbra för att DU ska lära dig att hitta distanserna. Lägg ut bomserier med olika avstånd och träna på att ändra antalet galoppsprång mellan dem. Detta kan du göra så gott som varje ridpass, kanske i slutet innan du travar av?

När det gäller hästen så är det viktigt att han lär sig att taxera på ett bra sätt. Hoppa endast enkla hinderkombinationer t.ex. 5½:or, små kryss och använd hjälpbommar. Hoppa bara så lågt att han alltid kan ta sig över.

Jag har tre hästar i ridbar ålder just nu och den ena hoppar faktiskt skitbra. Däremot är hon väldigt lite hoppad så just nu har även hon lite svårt med taxeringen. Hon är känslig och bockar som :devil: om hon slår i en bom. Jag hoppar små, enkla hinder och tränar lydnad. Jag försöker att så mkt som det går låta henne lösa det mesta själv för att hon ska lära sig.

Valacken är också mkt lite hoppad och dessutom ganska dålig på det. Han tyckte inte ALLS om att hoppa tidigare men nu börjar han vänja sig och tycker faktiskt att det är riktigt kul. Men samma sak där, lågt och okomplicerat är det som gäller. Dock behöver han lite mer hjälp eftersom han inte har samma hoppförmåga som stoet.

Tredje hästen är tävlad 130 så där behöver jag inte bekymra mig så mkt ;)

Lycka till!

Ett annat tips ifall ryttaren vill ha hjälp är att sätta ut koner på båda sidor om hindret på de ställen där galoppbommarna skulle ha legat. På så sätt ser ryttaren mkt tydligt hur många galoppsprång det är kvar till hindret och kan "nödparera" så att hästen slipper en självförtroendetörn ifall han/hon är osäker.

Mvh JV

Jag sitter ner och är tydlig med att rama in honom mellan hand och skänkel.

Ja jag har tänkt som så här att jobba på galoppbommar, och små hinder tills vi får upp självförtroendet.

Hästen är hoppad med ryttare ca 5-6 gånger. Och de första gångerna var han väldigt osäker, men nu de sista gångerna har han fattat vad som ska göras och tyckte det var ganska skoj, så min plan är att få upp förtroendet igen, rida mycket galoppbommar, och något enstaka litet hinder.

Men nu till frågan, om jag rider an ett hinder utan "hjälp" bom hur ska jag rida på bästa sätt för att komma rätt på hinder redan i från början? Eller är det något som kommer av sig själv när man tränat mycket galoppbommar, typ korta och länga galoppen??.

Har innan tävlat en del i hoppning, med det var på en häst fixade avstånden nästan av sig själv och hon älskade att hoppa!! Så det var typ bara att styra och hålla sig kvar.

Men denna hästen är i vanligtvis ganska tungriden, måste ha mycket ben och hela tiden vara steget före, man får inget gratis på denna herren :o

Enligt min egen erfarenhet, eftersom jag haft samma problem själv, kommer man av någon märklig anledning alltid rätt på hinder om man bara har en bra kvalitet på galoppen. Rapp, stunsig, loss från handen samt lätt i framdelen.

Tyvärr är det inte det lättaste att komma dit men när man väl gör det så blir det världens aha-upplevelse.

Kämpa på!

Jag har ju redan skrivit men jag tycker att vägen till en häst som hoppar väl, med glädje och taxerar bra är att 1. ha en BRA grundgalopp 2. hoppa aldrig högre än vad som känns enkelt för både häst och ryttare och 3. låt hästen vara! Rid hästen fram till handen och håll en jämn galopp med bra rytm och framåtbjudning, var lätt i handen men erbjud ett visst stöd (inramning) och låt sedan hästen lära av sina misstag. Hästar måste lära sig att ta ansvar själva, ryttare gör fel hela tiden och då måste hästarna kunna lösa situationen på ett vettigt sätt. Hoppar man aldrig högre än att hästen alltid kan ta sig över så är det ingen fara om det tar lite tid innan hästen lär sig. När hästen taxerar bra kan man höja hindren men då måste ryttaren vara beredd att hjälpa hästen eftersom det blir pannkaka med felbedömningar när man hoppar högt.

Mvh JV

Blev lite fundersam hur en 5 och en halva kan vara en enkel övning för en unghäst? Att trav hoppa kräver en hel del styrka, koordination och balans speciellt när det ska bli ett galoppsprång mellan hindren som det ska travhoppas in i...?!

Det är inte alls någon svår övning så länge man lägger bommarna på rätt höjd ;)
Fördelen är att man endast behöver lägga hästen rätt på det första hindret och sedan klaffar det automatiskt förutsatt att hästen landar i galopp vilket de faktiskt lär sig rätt snabbt. Övningen ökar självförtroendet på både häst och ryttare. I början ska inget av hindren vara högre än ca 50 cm, tanken är att hästen i princip ska kunna kliva över hindret stillastående ifall det skulle behövas.

I takt med att självförtroendet ökar och man får mer flyt kan man flytta upp bommarna.

Mvh JV

Det är inte alls någon svår övning så länge man lägger bommarna på rätt höjd ;)
Fördelen är att man endast behöver lägga hästen rätt på det första hindret och sedan klaffar det automatiskt förutsatt att hästen landar i galopp vilket de faktiskt lär sig rätt snabbt. Övningen ökar självförtroendet på både häst och ryttare. I början ska inget av hindren vara högre än ca 50 cm, tanken är att hästen i princip ska kunna kliva över hindret stillastående ifall det skulle behövas.

I takt med att självförtroendet ökar och man får mer flyt kan man flytta upp bommarna.

Mvh JV

Kunde inte sagt det bättre själv. :)

Jo, de förstod jag också...

Men varför krångla till de så pass mycket? Att det blir tre bommar på rad med samma avstånd som en 5och en halva, varför ska man börja med något sådant när hästen är så pass orutinerad att den inte vill travhoppa?

Om jag förstår det rätt av vad du har skrivit, verkar du inte ha så mycket erfarenhet av att hoppa unghästar?

Det enda jag skulle råda dig till då är att ta hjälp av en tränare, hoppa inte själv. Tränare kan sedan ge dig tips på övningar som han/hon tycker att ni klarar av att utföra på egen hand mellan träningarna.

Det kan gå väldigt fort att förstöra en unghäst om det blir fel, och ta väldigt lång tid att bygga upp det igen...

Jo, de förstod jag också...

Men varför krångla till de så pass mycket? Att det blir tre bommar på rad med samma avstånd som en 5och en halva, varför ska man börja med något sådant när hästen är så pass orutinerad att den inte vill travhoppa?

Därför att jag helt enkelt inte tycker att övningen är krånglig. Vart står det att hästen inte vill travhoppa? I så fall kanske man får tänka om lite, jag uppfattar det dock som att hästen är osäker och då oavsett gångart. Då tycker jag att 5½an är bra efter som den är enkel och bygger självförtroende. Är man inte jätterutinerad som ryttare kan man inte göra särskilt mkt fel i en 5½a utan hästen och hindertypen löser det s.a.s. själva. Vilket i sin tur ger hästen mer självförtroende. Det är svårt att komma fel på ett hinder i trav och skulle man ändå komma lite taskigt på ett kryss på 40 cm så gör det inte så mkt, hästen tar sig över ändå. Att landa i galopp lär sig de flesta normalbegåvade hästar snabbt och då kommer hästen automatiskt komma rätt även på nästa hinder = positiv upplevelse.

Jag har lärt våra travhästar att hoppa 5½or på ganska kort tid (sådana som tävlats på banan fortfarande och således inte galopperar ngt vidare) och det har aldrig varit nga problem. Det klickar snabbt och sedan tycker de att det är roligt!

Mvh JV

Blev lite fundersam hur en 5 och en halva kan vara en enkel övning för en unghäst? Att trav hoppa kräver en hel del styrka, koordination och balans speciellt när det ska bli ett galoppsprång mellan hindren som det ska travhoppas in i...?!

Jag är väldigt förtjust i 5½:an men när jag startar har jag inte hela kombinationen uppbyggd utan börjar med bara travbom och litet kryss, sen bygger jag upp vartefter det känns bra. Det är ansträngade för hästen att travhoppa så det blir inte många språng.

Hästen är väldigt osäker på travhoppa, går mycket bättre att rida an hindret i galopp.
Travar man emot hindret saktar han ner innan och stannar framför hindret, å sen hoppar kanske stillastående,

5 1/2 lägger man då en markbom, 5,5 meter till nästa ex litet hinder och sen då? Hinder igen?
ge mig gärna tips på övningar som är lätta att hoppa, och jag ska ta hjälp av min tränare, Är som någon skrev inte så jätte rutinerad att hoppa unghäst.

Travbommen ska ligga ca 1,10-1,20 m framför det lilla krysset. Därefter ska det vara 5.5 meter till oxern, som det brukar vara.

Att hästen saktar av beror på att du inte har nån bjudning från hästen. Jag tycker du ska vara försiktig med att hoppa själv innan du fått ordentligt hjälp från din tränare.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 709
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 400
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka