Avstånd mellan liggande galler

Jazza

Trådstartare
Hej
Funderar på en sak som jag hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut. Vi ska påbörja små rasthagar (ungefär i storlek med sjukhagar) som ligger i anslutning till hästarnas boxar. Staketet kommer att bygga av fyrkantiga grova trästolp som vi kommer trä galvade rör igenom. Frågan som uppstått är vad vi ska ha för avstånd mellan de galvade rören.

Jag har för mig att det finns ett minsta och ett maxmått när det gäller fasta galler men hittar det ingenstans? Någon här som har trästaket eller dylikt som kan ge rekommendationer om vad som funkar. Idealet hade varit om staketet kunde bli i alla fall 150cm högt på bara fyra rör:-) Det är tänkt för storhästar men man vet ju aldrig om det råkar stå någon ponny där.
 
Hej
Funderar på en sak som jag hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut. Vi ska påbörja små rasthagar (ungefär i storlek med sjukhagar) som ligger i anslutning till hästarnas boxar. Staketet kommer att bygga av fyrkantiga grova trästolp som vi kommer trä galvade rör igenom. Frågan som uppstått är vad vi ska ha för avstånd mellan de galvade rören.

Jag har för mig att det finns ett minsta och ett maxmått när det gäller fasta galler men hittar det ingenstans? Någon här som har trästaket eller dylikt som kan ge rekommendationer om vad som funkar. Idealet hade varit om staketet kunde bli i alla fall 150cm högt på bara fyra rör:-) Det är tänkt för storhästar men man vet ju aldrig om det råkar stå någon ponny där.
Varför inte ordna rastgårdsstaketet som man brukar ha staket? Högsta tvärslån på runt 1,3 och sedan en på ca 0,8 och ev. En på 0,4 eller så? Mellanrum i galler handlar om fastnimgsrisk och det finns inga bestämda mått för det.
 
Varför inte ordna rastgårdsstaketet som man brukar ha staket? Högsta tvärslån på runt 1,3 och sedan en på ca 0,8 och ev. En på 0,4 eller så? Mellanrum i galler handlar om fastnimgsrisk och det finns inga bestämda mått för det.
Tack för svar:-) Finns det inga rekommendationer för liggande galler i boxar heller? Jag vill nog ha staketet högre än vanligt staket i och med att de inte kommer vara superkul att hänga i dessa småhagar, så ska det inte finnas en tanke på att man kanske kan hoppa ut. De kommer inte att vara i dessa så ofta men ändå. Kruxet blir ju att bygga så att även en ponny kan stå där utan att tänka sig igenom tvärslårna i stället:-) Men mellanrum på 0,4 kanske kan funka.
 
Tack för svar:-) Finns det inga rekommendationer för liggande galler i boxar heller? Jag vill nog ha staketet högre än vanligt staket i och med att de inte kommer vara superkul att hänga i dessa småhagar, så ska det inte finnas en tanke på att man kanske kan hoppa ut. De kommer inte att vara i dessa så ofta men ändå. Kruxet blir ju att bygga så att även en ponny kan stå där utan att tänka sig igenom tvärslårna i stället:-) Men mellanrum på 0,4 kanske kan funka.
Nej för det beror helt och hållet på storleken på hästen som ska vara där. Tänker man logiskt så är lätt att förstå att en shettis och en ardenner inte kommer att ha samma krav på avstånd och hållfasthet. Så den vägg och galler som är mer än väl tillräckligt för shettisen kommer inte att hålla och passa ardennern.
Tror att det var därför som man ändrade lagstiftningen från fasta mått och rekommendationer.
 
Tack för svar:-) Finns det inga rekommendationer för liggande galler i boxar heller? Jag vill nog ha staketet högre än vanligt staket i och med att de inte kommer vara superkul att hänga i dessa småhagar, så ska det inte finnas en tanke på att man kanske kan hoppa ut. De kommer inte att vara i dessa så ofta men ändå. Kruxet blir ju att bygga så att även en ponny kan stå där utan att tänka sig igenom tvärslårna i stället:-) Men mellanrum på 0,4 kanske kan funka.
Nej, man har tagit bort de exakta måttkraven när det gäller box-och fönstergaller eftersom det måste vara hästens storlek som avgör fastningsrisken (insåg lagstiftarna till slut)
 
Har för mej att i box och spilta så rekommenderas numer rutnät, typ finmaskigt armeringsnät, i stället för galler.
 
Rekommendationerna som tagits bort var att fria öppningar ska vara <85 mm eller 160-200 mm eller > 450 mm. Detta kan man ju använda som riktlinje och sedan utgå från vilken typ av häst som ska bo i boxen, precis som någon skrev innan de är stor skillnad på en ponny och en ardenner.

Jag antar tanken är att i öppningar som är <85 mm kan normalt inte ”normalstora” hästar få in en hov och fasta. Öppningar mellan 160- 200 mm är så pass stort att ingen hov kan fasta men så smalt att hästen inte kan få in huvudet. Öppningar > 450 mm finns ingen risk att hästen fastnat med huvudet. I öppningar vars storlek ligger mellan de rekommenderade riskerar hästarna att fastna med någon kroppsdel och dessa ska man därför undvika.

Våra liggande galler har ett fritt mellanrum på 160-170 mm och alltså lagom inom dessa riktlinjer, vi har valt ett avstånd som ligger i den lägre av de spann som anges om 160 – 200 mm eftersom vi har relativt små hästar runt 160.

Detta gäller ju dock boxgaller där det endast är övre delen medans undre delen 0,8-0,9 x hästens mankhöjd är boxvägg. Jag vet inte vad som gäller om man ska ha galler hela vägen så som du beskriver känns som skaderisken är betydligt större då.

 
Kan bara relatera till en händelse för några helger sedan då en häst gjorde ett glädjesprång i vagnen och körde hela hoven genom sparkplåten (eller gallret i detta fall). Det var en d-ponny med storlek 1 i skor och fick alltså hela hoven genom gallret som hade endast 4-5 cm mellan spjälorna.

Jag skulle inte längre ha galler i varken stall eller på vagn. Vi har rutmönstrat nät.
 
Tack för er input allihop:-)
Kanske ska tänka om och ha 3 slanor på 50 cm avstånd i stället , vad tror ni om risken för att skada sig då? Blir ju ungefär som ett staket. Tror inte det finns någon större risk att de fastnar då även om de sparkar och en mindre ponny får väl helt enkelt inte stå i dessa rastfållor. Nät känns inaktuellt i och med att det blir så väldigt mycket men är ju bra att ha i åtanke. I mitt gamla stall har vi liggande galler med 18 cm mellan rören som är rejält grova och jag tycker detta har fungerat fint, dock går själva trävirket upp till 120cm. Är ett hemmabygge men ett rejält sådant. Till nya stallet köper vi färdig boxinredning och dessa har stående galler.
 
Har för mej att i box och spilta så rekommenderas numer rutnät, typ finmaskigt armeringsnät, i stället för galler.
Att tänka på är att rutorna måste vara flätade, INTE svetsade! Blev anmodad att ta ner mina nät vid inspektion:(, de har setat i 30 år och fungerat bra! Väljer att nu ha öppet mellan boxarna istället:up:
 
Att tänka på är att rutorna måste vara flätade, INTE svetsade! Blev anmodad att ta ner mina nät vid inspektion:(, de har setat i 30 år och fungerat bra! Väljer att nu ha öppet mellan boxarna istället:up:

Tack för upplysningen @Texas , hade planer på att sätta upp nätgaller när vi ska bygga boxar. Då får vi ta en funderare på om vi ska ha öppet eller om vi hittar en annan lösning.
 
Att tänka på är att rutorna måste vara flätade, INTE svetsade! Blev anmodad att ta ner mina nät vid inspektion:(, de har setat i 30 år och fungerat bra! Väljer att nu ha öppet mellan boxarna istället:up:
Det där var ju intressant med tanke på att den som var delansvarig för hållfasthetstesterna (som djurskyddet grundar sin bedömning på) har inte gjort någon skillnad på svetsat eller krenelerat (flätat) galler så länge godstjocklek och rutstorlek stämmer... (godstjocklek 5 mm och rutstorlek 5*5 cm)
 
Det där var ju intressant med tanke på att den som var delansvarig för hållfasthetstesterna (som djurskyddet grundar sin bedömning på) har inte gjort någon skillnad på svetsat eller krenelerat (flätat) galler så länge godstjocklek och rutstorlek stämmer... (godstjocklek 5 mm och rutstorlek 5*5 cm)
Sedär!!! Ja jag har reagerat på att gallren i SJV:s skrift är precis såna som jag har.... Men enligt djurskyddskontrollanten var det inte ok med svetsade nät:confused: Var iofs två år sen, men här fick vi kassera:down:
Känns också märkligt att färdig stallinredning inte heller alltid är godkänd, vet en ridskola som fått föreläggande om att byta ut alla galler, levererade från en av de största aktörerna:banghead:
 
Sedär!!! Ja jag har reagerat på att gallren i SJV:s skrift är precis såna som jag har.... Men enligt djurskyddskontrollanten var det inte ok med svetsade nät:confused: Var iofs två år sen, men här fick vi kassera:down:
Känns också märkligt att färdig stallinredning inte heller alltid är godkänd, vet en ridskola som fått föreläggande om att byta ut alla galler, levererade från en av de största aktörerna:banghead:

Kräv att de visar varför de bedömer de som ej okej nästa gång. Som redan sagts finns hållfasthetsbedömning och test på svetsade och rek om trådtjocklek och rutstorlek är rätt. Jag har svetsat 5 mm tjockt och 50*50 mm rutor. Inga kommentarer mer än "bra med rutnät och inte galler"...
 
Hållfasthetsmässigt är flätat mer energiupptagande än svetsat men det kan ju faktiskt vara så att de håller för så mycket att det inte spelar roll.

Men, det beror givetvis på hur tjocka trådarna är, hur stora maskorna är, hur bra svetsen är och så vidare.
De som sålts av boxtillverkare förr med de där tunna trådarna, svetsade, hade jag inte betalat för. Har de ändrats?
 
Hållfasthetsmässigt är flätat mer energiupptagande än svetsat men det kan ju faktiskt vara så att de håller för så mycket att det inte spelar roll.

Men, det beror givetvis på hur tjocka trådarna är, hur stora maskorna är, hur bra svetsen är och så vidare.
De som sålts av boxtillverkare förr med de där tunna trådarna, svetsade, hade jag inte betalat för. Har de ändrats?

Jag beställde av lokalt företag som sysslar med annat smide etc egentligen. Jag var inte den första, han visste precis vad jag var ute efter.
 
Sedär!!! Ja jag har reagerat på att gallren i SJV:s skrift är precis såna som jag har.... Men enligt djurskyddskontrollanten var det inte ok med svetsade nät:confused: Var iofs två år sen, men här fick vi kassera:down:
Känns också märkligt att färdig stallinredning inte heller alltid är godkänd, vet en ridskola som fått föreläggande om att byta ut alla galler, levererade från en av de största aktörerna:banghead:
Inte mycket att göra åt saken nu förstås, men trist när folk gör bedömningar utan att ha hundra koll. :-(
 

Liknande trådar

P
Hästmänniskan Hejsan! Min förening är i färd med att bygga nya rasthagar till nästa vinter då nu hästarna senaste vintern totalt tuggat upp varenda...
Svar
1
· Visningar
1 229
Senast: Cado
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp