avstånd mellan bommar och hinder

E

ento

Hur vet man hur långt avstånd man ska ha mellan bommar man rider över och hur långt avstånd det ska vara när man hoppar studs. Om hästen är 156 i mkh hur långt ska avståndet vara då?

Sv: avstånd mellan bommar och hinder

de beror mest på hur stora galoppsprång hästen tar.
ca 3 meter brukar va bra i strudsserier

travbommar typ 1m-1,20

galoppbomar åxå ca 3m

sen får man pröva sej fram till vad som passar ens häst bäst

ento skrev:
Hur vet man hur långt avstånd man ska ha mellan bommar man rider över och hur långt avstånd det ska vara när man hoppar studs. Om hästen är 156 i mkh hur långt ska avståndet vara då?
fårlåt men, vad är "hoppa studs"
mvh R

när det är två hinder eftervarandra, med bara ett litet mellanrum

Mans ätter en hinderserie med så korta avstånd att hästen inte hinner ta något galoppsprång emellan. Den landar och hoppar av direkt altså. Som en studs...boll :D

När jag ska gymnastik hoppa hästen så bygger jag ofta den här studskombinationen:

Travbom 2.5 m innan första krysset
Mellan första och andra krysset 3 m, och mellan andra och tredje krysset 3.5 m.....sedan brukar jag avsluta med ett räcke eller en oxer 6.5 m efter detta......Verkligen en toppenbra och rolig gymnastikövning :bump:

....och sen kan man ha 10 meter till ett räcke åxå...... :bump:

Ska försöka förklara hur man kan tänka...
ett normalt galoppsprång är ca 3,5 m...
Om du tex. vill bygga en linje på 4 galoppsprång tar du 4 * 3,5m = 14m.. och plusar sedan på 3m så att hästen får lite utrymme till att hoppa av och landa före/efter hinderna, alltså en linje på 4 galoppsprång är ungefär 17m...

Sedan vid stuts är det ca 3-3,5m normalt, vid travbommar 1-1,20 och galoppbom 3m

Min hopptränare lärde mig att sjunga:

"Ska du rida cavaletti
1,10 till 1,30.
Kommer det ett hinder sen
lägg det då på 2,5.
Ett språng och ett hinder till
mäta 5,5 man vill."

har hur många verser som helst, går och sjunger när jag bygger hinder. :)

Studs är normalt 3-3,5 meter precis som de andra har sagt.

mm, som sagt alla hästar är ju väldigt olika...

ett exempel:
när jag och min ponny (liten smäcker arab/new forest korsning på 146,5 cm) är med på hoppträningar, får vi vara med i storhäst-gruppen, å då är det inte heller några små storhästar utan 1,70 å högre. Min lilla pålla har inga som helst problem att klara det här, utan hoppar allt lika bra som de stora hästarna! :D hoppar lika högt också, å inga som helst problem med avstånden... Väldigt kul, tycker jag å alla andra, att hon klarar av det :rofl:
men hon är ju också väldigt speciell, storgalopperad också... skulle få stora problem om jag skulle vara med ponnierna, då hon även blir väldigt het att hålla osv.
Men när vi har åkt på tävlingar, har det stämt bra med ponnymått... som tur är..!

Liknande trådar

Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka