Avstånd för stor C-ponny

M

Moooa

Hej alla bukare:D

Jag undrar om nån kan berätta vad det är för avstånd för en stor maxad c-ponny i kombination,travbommar,galoppbommar,serier, bom innan och efter hinder osv.
Jaa, jag vill vet avstånd för allt!!:p
Väldigt glad för svar!;):D:banana:

Mvh Moooa

Sv: Avstånd för stor C-ponny

ingen som kan hjälpa mig?:(
Eller varför inte en "Galoppsprånstabell" om ni har de, o i så fall gärna ör a,b,c och d-ponnyer. :)
Har redan för häst men rider en C-ponny så de e viktigast just nu!
Glad för svar!! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Även fast din ponny är en stor c-ponny måste du träna på de normala avstånden då tävlingarna oftast gå på dem.

Avstånd för C-ponny
Travbommar ca 90-100 cm
Travbom till hinder : ca 2,1 -2,2 m
galoppbommar: 2,5-2,75 m
kombination och relaterade avstånd för ca LB hopp
1 glpspr: 6 -6,5 m
2 glpspr: 9-10 m
3 glpspr: 12-13 m
4 glpspr: 15-16 m
5 glpspr: 18 -19 m
6 glpspr: 21-22 m

Ha så roligt!

Även fast din ponny är en stor c-ponny måste du träna på de normala avstånden då tävlingarna oftast gå på dem.

Avstånd för C-ponny
Travbommar ca 90-100 cm
Travbom till hinder : ca 2,1 -2,2 m
galoppbommar: 2,5-2,75 m
kombination och relaterade avstånd för ca LB hopp
1 glpspr: 6 -6,5 m
2 glpspr: 9-10 m
3 glpspr: 12-13 m
4 glpspr: 15-16 m
5 glpspr: 18 -19 m
6 glpspr: 21-22 m

Ha så roligt!

Vart fick du tag på det förresten? :)
:D

nu är e jätte många som har tittat i tråden så kan ingen mer lägga in avstånd o så till D-poony kanske? B-ponny? C-ponny? häst`?

Jag skulle gärna vilja veta alla avstånd till en D-ponny :p:D

Avstånden är grundläggande och uträknade av kunniga personer så dessa avstånd används utav alla på normala höjder för övningen.
Kombinationernas avstånd står i TR och träningsavstånden på de andra sakerna kan du fråga vilken tränare som helst.
Så om du har fler frågor om andra serier o.s.v. ska du nog helst gå till din tränare eller till någon som även har sett hästen. Det är alltid det lättaste! Där kan du även få tips på vad din häst och du behöver träna på!
Lycka till

och till häst ? Någon ? :p:bow:
Stor häst!

Travbommar ca 100 - 130 cm
Galoppbommar ca 3 - 3,25 m
travbom till hinder ca 2,5 m
galoppsprång i kombinationer (100-110 cm)
1 glpspr: 7 m
2 glpspr: 10,25 m
3 glpspr: 14 m
4 glpspr: 17,5 m
5 glpspr: 21 m
6 glpspr: 24,5 m
7 glpspr: 26 m
över 28 m en ny anridning.

Gärna för en D-ponny oxå om nån har:Dlr ja helst åt a o b-ponnyer men behövs inte(rider ju inte dom:p) gärna så som Cissi_K skrev et är så enkelt att förstå då :D

Skriver såhär istället. om man alltid utgår från avståndstabellen för storhäst och så minskar man lite beroende på vilken kategori du har D,C,B eller A

Travbommar ca 100 - 130 cm minska ca 10 cm per kategori dvs D:100-110 cm C: 90-100 B: 80-90
Galoppbommar ca 3 - 3,25 m minska ca 25 cm D- 2,75-3 m C 2,5- 2,75 m B: 2,25-2,5 m
travbom till hinder ca 2,5 m minska ca 10 cm D: 2,3-2,4 C: 2,1-2,2 B,1,9-2,0
galoppsprång i kombinationer (100-110 cm)
1 glpspr: 7 m minska 50 cm per kategori
2 glpspr: 10,25 m minska 75 cm per kategori
3 glpspr: 14 m minska 1 m per katgori
4 glpspr: 17,5 m minska 1,25 m per kategori
5 glpspr: 21 m minska 1,5 m per kategori
6 glpspr: 24,5 m minska 1,75 m per kategori
7 glpspr: 26 m minska 2 m per kategori
över 28 m en ny anridning.

kanske lite krongligare men om man har dessa formler så kan man räkna ut alla hästars avståndstabell. sedan kan man alltid exprimentera med avstånden på bommar/ hinder o.s.v. så länge hindrena inte överstiger ryttarens och hästens kunskapsnivå!

Ha så roligt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Undrar om jag är för stor för att rida B ponny. Jag är ca 154 cm och väger knappa 43 kg. Så jag undrar om jag kan rida B-ponny i...
Svar
5
· Visningar
1 666
Senast: carmarnic
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej som älskar hästar och tävlar i hoppning upp till LB med min ponny. Nu ska jag äntligen få köpa en ny/en till ponny...
Svar
13
· Visningar
2 513
Senast: Zeed
·
L
Hästmänniskan Hej alla! Jag har ett litet problem eller vad man ska säga som jag skulle vilja få tips om! Jag har två c-ponnyer. En som jag har haft...
2
Svar
31
· Visningar
4 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka