T

Ticka

Funderar på att ta av skorna på min tjej.Vill veta vad ni som har erfarenhet av det tycker. Mycket tacksam för svar.

Sv: Avskoning

Det beror väl på vad du har för häst och hur den är i hovarna. Jag har mina ponnyer barfota så mycket det går men de är inte alls ömfotade. En tävlar för fullt både hoppning och dressyr utan problem, men som sagt det är olika från häst till häst, alla kan inte gå barfota. mvh Kicki

Hej!
Har du tänkt dra av dom tillfälligt över vintern eller "för alltid"?

Jag tog av min häst skorna i höstas för att ha honom barfota nu i vinter, det funkade hyfsat (kunde INTE rida mer än i paddocken o inte "fullt ut") tills det frös på. Då slet han ner allt han hade att gå på på bara 2 dar. Sen åkte skorna på igen. Han har mkt bra hovkvalité.

Nu efteråt har jag haft ute massör flera ggr till honom då han varit låst o spänd i bogar och bakparti. Detta kan ha funnits redan innan så kan inte säkert säga hur stor betydelse det hade att han gick utan skor en period.

Ska du inte använda hästen på länge kanske det kan funka att prova men jag som använder min häst till träning o tävling osv kommer nog inte att prova igen. OM jag trots allt skulle göra det skulle jag dra av dom ännu tidigare än jag gjorde i år, typ tidigt i oktober eller så.

Det finns mkt positivt med att låta hästen gå oskodd ett tag oxå. De får slita sina egna vinklar så man kan sko därefter sen bl a. O det är ju självklart ingen nackdel om de klarar att vara utan skor en period utan större problem.

Man får helt enkelt väga för och emot o "don efter häst" så att säja. Det här var mina erfarenheter iaf!

De hästar jag träffat har bara haft så ont att man varit tvungen att sätta på skorna igen.Det är ganska svårt att vänja av dem från skor när man väl skott dom.Försökte ha mitt sto oskodd på betet men hon ömmade så mkt att hon ens vägrade gå runt på en äng utan bara stod still å hade ont så jag skodde henne igen å tänker inte testa barfota igen.De flesta hästar ömmar, vissa kanske vänjer sig, det beror på hur länge man som hästägare vill se dem lida...

Jag fick hem nya hästen för ca tre månader sen.. han gick då skodd men valde att ta bort skorna. Funkar hur bra som helst, tävlingshäst upp i höga klasserna och han trivs..

Ticka skrev:
Funderar på att ta av skorna på min tjej.Vill veta vad ni som har erfarenhet av det tycker. Mycket tacksam för svar.

Vad jag tycker är: klarar din häst av att gå utan skor no mather what så ta av dem .

Klarar den inte av det, låt dem sitta .

Har du inte tjejen på lösdrift är det ingen idé. Om du forrtfarande har kvar tankarna, leta reda på närmsta utbildade hovslagare med erafrenhet av hästar som ANVÄNDS utan skor, en Strasser UTBILDAD verkare eller AAHNCP UTBILDAD verkare (det är de som är mest utbredda i Norden), med erfarenhet och som kan hjälpa dig och informera dig om hur det är, förutsättningar för dig och hästen, träning mm.

JULHÄLSNINGAR

//CHRISTINA

Tack för alla svar. :bow: Min tös e ett varmblod, 9 år. Hon har starka, friska hovar men har aldrig gått utan skor(vad jag vet, köpte henne i augusti). Men jag får väl göra så då att jag testar i sommar när hon går på bete å inte rids så mycket så får jag se hur det funkar. God Jul!

det beror på om din häst haft skor hela sitt liv, för vi skulle ta av skorna på min förra underbara ponny som hade kotledsinflammation i tio månader så vi tänkte varför ha han skodd? och han kunde inte ens gå ut i hagen sen, han var skitöm.

Liknande trådar

Träning Hej från Sörmland! 🌸 Vi har fått en ny stallplats där utebanan har gummiflis (vet allt gällande miljöpåverkan så behöver ingen läxa i...
Svar
5
· Visningar
872
Senast: Strandad
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Tjatter Funderar på att ge bort sjöapor i julklapp till ett gäng barn i jul. Är det någon här som har erfarenhet av dem? Tycker barnen de är...
Svar
7
· Visningar
757
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama