Avon och King Louie

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fransosen
  • Startdatum Startdatum
F

Fransosen

Nu är det dags att välja hingst till mitt stora sto efter Willibald (ue Gassendi). Hon är 174 över manken, kraftiga leder och är ganska lång, hon har ett kanonsteg och ett enormt bra psyke och mod. Hoppar allt och går genom eld. Dock klumpig (kan bero på skada). Tyvärr har hon ådragit sig en skada (pålagringar) så hon kommer inte att funka som tävlingshäst, varför vi testar att ta ett föl på henne. Nu vill jag ju helst styra det åt hoppkvalite, och vill gärna "lätta upp" lite, helst få en mindre avkomma (165-170).

Funderar på några av hingstarna som finns i Hippo Essentias katalog, King Louie eller Avon.

Finns det någon här som kan koma med lite goda råd?

Sv: Avon och King Louie

tyvärr inga goda råd, men jag har förmodligen ett syskon till din häst.
Min är e Willibald-Gassendi, brunt sto på 164cm.

Jepp.
Hon är fin din häst. Ganska grov, och på flera sätt lik min donna. Vi kände Willibalds gamla ägare, köpte henne "i magen" på Garbo, så vi har haft henne hela tiden.
Din hoppade bra eller?

Någon har väl stött på någon av dessa förnämliga herrar? Eller andra tips. Vad som helst för att lätta upp en dam som är lite för stor och klumpig, men som jag hemskt gärna vill ha en avkomma efter...

Bägge dessa herrar bet'cker för första året i SVerige så det är svårt att säga något om avkommorna.

Avon tror jag spontant skulle passa bäst av de två - han är ju rätt liten och ganska lätt i typen vill jag minnas från bruks. Kvick i fötterna.

Det blev ingen av dessa två hingstar till slut. Vi bestämde oss för Lucky Point, efter att ha sett honom och några av hans avkommor. Risken finns väl att det blir en bjässe, men det kan jag ta så länge den blir kvick i fötterna. Nu är det bara att hålla tummarna...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka