Avmaskningsproblem

F

FiaH

Avmaskningsdags igen då, dessutom ser min häst ut att behöva avmaskas. Problemet är att de som äger stallet vill vänta till i alla fall månadsskiftet eller tills de går ute dygnet runt. Hur fungerar det om jag avmaskar min häst samt ytterligare en häst i stallet (det är 3 hästar i stallet) nu, och ägaren till stallet väntar ett litet tag? Vet ju att man bör avmaska alla hästar samtidigt.. Kan man lösa det på något sätt? Vi kan i så fall använda oss av del av hagen de går i idag, och då stänga av den från den andra hästen, sen har vi ju hagen de ska flyttas till. Eller boxen? Jag kan ju i så fall avmaska min och den andra hästen, och låta hyresvärden avmaska sin häst när han tycker. KAN det fungera? Vad jag har hört från veterinär ska ju hästarna stå i boxen andra dagen efter avmaskningen, men inte heller det vill hyresvärden, utan han tycker de kan gå kvar i den hagen de går i nu även den dagen. Någon som har förslag eller uppfattningar om detta?! :confused: Tacksam för alla svar!!:bow:

Sv: Avmaskningsproblem

Oops... blev visst två ex av denna tråden... Sorry.. :angel:

"Ser ut att behöva avmaskas", hur menar du då? De allra flesta hästar syns det inte på hur mycket mask de har. Vilken mask misstänker du?

Börja med träckprov så har du något konkret att komma med till stallägaren.

Går de kvar i samma hage när de går ut dygnet runt? Ett dygn inne gör ingen skillnad, 3-4 dagar om man nu ska göra någon åtskillnad, och det är ju inte riktigt praktiskt möjligt att ha hästen inne så länge. En mindre hage som är lätt att mocka ur kanske, eller om de ska byta hage så avmaskar man 3-4 dagar innan hagbytet.

Vi avmaskar alltid dagarna innan vi byter till "sommarhagen".

Ska era hästar gå kvar i samma hage efter avmaskningen oxå?

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 170
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka