Avmaskningshjälp

Moffsan

Trådstartare
Har fått tillbaka provsvaren på träckproven fån Vidilab idag och de visar följande:

Häst 1: stora o/el. lilla blodmasken 200 resten 0
Häst 2: stora o/el. lilla blodmasken 250 resten 0
Häst 3: 0 på allt
Häst 4: stora o/el. lilla blodmasken 850 resten 0

Odling är satt o får svar v. 20

Häst 1+2 går i samma hage de andra går ensamma i var sin hage.

Hur hade ni gjort med avmaskning???
 
Sv: Avmaskningshjälp

Jag skulle först ta ett blodprov för att kolla bandmask.
 
Sv: Avmaskningshjälp

Kommer de att gå i separata hagar även i sommar? Hästen med 0 behöver inte avmaskas alls. Sen är det valfritt vilket medel ni vill använda till övriga, 850 är inte så supermycket, men ändå så det blir ganska kraftig smitta till hagarna. Jag skulle välja ett Cydectin-år (var 12e vecka) och kolla med nytt träckprov nästa vår.

Med så få hästar kanske hagarna inte är så stora? Mockning av hagarna kan göra underverk!
 
Sv: Avmaskningshjälp

jag hade under 500 blodmask på mina.
vi har ju lösdrift som mockas..rådet jag fick från labbet var att inte släppa på hästarna på sommarbetet förrän e midsommar,då har de masken dött ut..och att ta bort ratorna då e går på grässtrån.speciellt i juni-juli var det viktigt.
 
Sv: Avmaskningshjälp

Därför att Cydectin håller äggutskiljningen i 12 veckor. Finns ju inget att maska mot tidigare än så. Vad menar du med *hela året* ? Man använder ju samma substans hela året, man håller inte på att byter maskmedel/substans fler ggr/år.
 
Sv: Avmaskningshjälp

axel skrev:
Varför ska man avmaska var 3:e mån. med Cydectin?
Och hela året:confused:
Mynta har redan svarat, men tack för din fråga, det får mig att tänka lite mer på vad jag skriver så det uppfattas rätt.

Med ett Cydectin-år så använder man alltså bara det medlet hela året, det blir 2 eller 3 avmaskningar beroende på klimatet och masktryck.
 
Sv: Avmaskningshjälp

De går alltid i samma hagar var för sig, har två hagar var, Häst 1+2 delar gräshage men har var sin rasthage.

Hagarna är tyvärr inte så stora. Mockning av hagarna sker regelbundet och vid varje avmaskning blir de lite extra välstädat, klipper även ner ratorna.

Så du tycker vi ska avmaska även Häst 1+2 då? Vart får man tag på Cydectin?

Mvh Malin
 
Sv: Avmaskningshjälp

Zimson skrev:
De går alltid i samma hagar var för sig, har två hagar var, Häst 1+2 delar gräshage men har var sin rasthage.

Hagarna är tyvärr inte så stora. Mockning av hagarna sker regelbundet och vid varje avmaskning blir de lite extra välstädat, klipper även ner ratorna.

Så du tycker vi ska avmaska även Häst 1+2 då? Vart får man tag på Cydectin?

Mvh Malin

Cydectin finns på apoteket. Jag tror apoteket vid jägers blir bäst för jag har kollat på dom andra apoteken och det var slut överallt. Ska själv in på Coop vid jägers i helgen o handla cydectin.
 
Sv: Avmaskningshjälp

Tackar! trodde man var tvungen o ha recept för de men de e juh kanon om de finns där! Va där igår juh o köpte Tokosel men får svänga in där i helgen igen då... tur man har nära till ett apotek som har de mesta! ;)
 
Sv: Avmaskningshjälp

200 resp. 250 är på gränsen, och har de små hagar så skulle jag absolut avmaska.
 
Sv: Avmaskningshjälp

Zimson skrev:
Tackar! trodde man var tvungen o ha recept för de men de e juh kanon om de finns där! Va där igår juh o köpte Tokosel men får svänga in där i helgen igen då... tur man har nära till ett apotek som har de mesta! ;)

Ja Jägers apotek har ju nästan allt som vi hästägare kan tänkas behöva eftersom Jägersro (trav o galopp) ligger precis där.
 
Sv: Avmaskningshjälp

Det står ingenting om C:s effekt på St. blodmaskens larver/ ägg på bruksanvisningen.
Ska hämta bruksanv. till Equimax.
 
Sv: Avmaskningshjälp

axel skrev:
Det står ingenting om C:s effekt på St. blodmaskens larver/ ägg på bruksanvisningen.
Ska hämta bruksanv. till Equimax.
Såhär står det på fass:
Indikationer
Behandling av infektioner hos häst orsakade av moxidectinkänsliga stammar av: Gastrointestinala nematoder: Stora strongylider,adulta och larvala stadier inklusive arteriella stadier av S. vulgaris och viscerala stadier av S. edentatus.[/B] Små strongylider, adulta och larvala stadier. Adulta och larvala stadier av Parascaris equorum, Oxyuris equi, Trichostrongylus axei samt adulta Habronema muscae och Strongyloides westeri. Styngflugelarver: Larvala stadier av Gasterophilus spp.

Effekten mot små strongylider varar i 2 veckor. Utsöndring av äggen hämmas under 90 dagar.

Produkten är effektiv mot L4 stadier av små strongylider under utveckling i slemhinnan. Åtta veckor efter behandling är tidiga (hypobiotiska) inkapslade L3 stadier av små strongylider eliminerade.

För Equimax:
Stora strongylider: Strongylus vulgaris (matura och arteriella larver), Strongylus edentatus (matura och L4-larvstadier i vävnaden), Strongylus equinus (matura), Triodontophorus spp. (matura)
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 662
Senast: Lhas
·
Hästvård Varning! Se upp för den hemska och smakliga Vildpalsternackan i hagarna! Ger hästar stora sår och fruktansvärd mugg!! Helt okänt för...
Svar
6
· Visningar
1 677
Senast: Marita73
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp