avmaskning...

L

Liiiinda

hej..nu börjar det dra ihop sig för avmaskning...bara undrar vilket medelman ska ta??
hade noromectin i höstas men ska ta något annat nu??
 
Sv: avmaskning...

Hur många hästar är det sammanlagt? Har du eget stall, eller står uppstallad? Vad ska de andra som ska gå på samma bete använda? Har någon tagit träckprov (vad visade det?)?

Viktigast är att du och de andra som ska ha hästen ihop i sommar använder samma medel samtidigt. De du har att välja på är ivermectinmedel (som t.ex. Noromectin) och pyrantelmedel (Banminth och Fyrantel). Det är lämpligt att använda samma medel i 1-2 år i sträck och sen byta. Skillnaden är att använder du pyrantel får du avmaska var 4e vecka, och ivermectin var 8e vecka.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
432
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 298
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 825
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp