Avmaskning

D

DrSnuggles

Jag undrar hur ofta ni avmaskar era hundar och vilket medel ni använder? Jag tänkte avmaska mina hundar nu men är fundersam kring vilket medel jag ska använda, jag köpte axilur men mina hundar väger 35 kg var ungefär och de tabletterna skulle det innebära att man skulle behöva 7 tabletter om dagen! I 3 dagar! Då måste jag köpa tre paket och det blir rätt dyrt. Tips mottages tacksamt, jag känner mig helt okunnig i detta.

Sv: Avmaskning

Jag avmaskar inte alls. Det kan vara nödvändigt med valpar men knappast för vuxna hundar om de inte har problem.
Ingen mask = ingen avmaskning.

Håller helt med dig. Avmaskar bara när jag misstänker mask. Men jag avmaskar hellre en gång för mycket om jag är osäker förståss.
Kan inte namnen på avmaskningsmedlen men sist jag avmaskade min stora som väger 35 kg så har jag för mig att han bara fick en tablett, möjligtvis i några dar men bara en åt gånene iallafall. Fråga på apoteket, dom vet.

jag avmaskar inte heller. känns rätt meningslöst om hundarna inte har mask. ang axilur så har (hade?) även granulat för större hundar.

jag avmaskar min när jag misstänker mask på han...

Avmaskar inte annat om jag misstänker mask nu för tiden.. Förut så avmaskade jag dock 1gång/år med Axilur.. Min hund väger 30 kg och som du säger så går det ju några tabletter :crazy:

Jag vill även passa på att varna för ett medel som heter Lopatol eller nåt liknande, hittar inte åt boken där jag skrivit upp namnet... Min hund blev väldigt dålig efter att ha fått detta maskmedel :(

mvh Anna *ska leta rätt på boken*

Jag använder Lopatol/Droncit eller Drontal på mina hundar, som eftersom vi har så mycket djur, som dom äter skiten av måste avmaskas regelbundet..
En anledning till att hundar kan bli dålig efter en avmaskning är att dom haft mycket mask och när dessa dör, så mår hunden inte bra.. Tror att det frigörs ämnen från de döda maskarna, som gör att hunden mår pyton...

Jag avmaskar inte heller mina hundar förrän jag misstänker mask. Med undantag när de är valpar.

Ja, det kan jag förstå.. Men jag har även hört fler som har haft hundar som har mått dåligt av detta medel, därför jag varnade lite för det :)

mvh Anna

Liknande trådar

Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 415
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama