Avmaskning

A

Arsozah

Hej
Vet att det finns många trådar om avmaskning men har inte hittat svaret på min fråga jag skulle behöva ha hjälp med; hur ofta och när exakt avmaskar ni era hästar och med vilket avmaskningsmedel?

har aldrig haft riktigt koll på det där :o så jag skulle vara jätte tacksam för hjälp! :bow:

Sv: Avmaskning

Jodå, denna fråga finns lite överallt..men det är ju helt ointresseant maskninssynpunkt hur ANDRA gör. Alla har ju olika förutsättningar, ingen är ju den andra lik vad det gäller: betesplanering, rutiner, vilken ålder de har på sina hästar osv. MEN så här gör jag: Träckprov, och sedan lämpligt medel 3 dagar före betessläpp. Därefter med medlets intervall under HELA sommaren, sista maskningen görs strax innnan hästarna tas in från sommarbetet, vanligen i september. Förra året använde vi: Strax före betet Equi MAx pga min häst hade bandmaskförekomst, därefter hade vi Cydectin pga en häst i stallets otroligt höga EPG...Så i år blir det nåt ur Pyrantelgruppen.

Jag tycker det är bra att kolla lite hur andra gör så att man själv lär sig lite mer... Det är ju oxå en individuell grejj men men.

Det är många som avmaskar på hösten, varför det? De som står i hagar utan gräs behöver man avmaska på hösten då, är det risk för spridning av maskarna om det inte finns gräs?

vi avmaskar alla hästarna i stallet med ivomek.

Utveckla gärna det där, så du rekomenderar att alltid avmaska på hösten då? Spelar det någon roll om hästen står i en hage med eller utan gräs? Har hört olika åsikter om det.

Nej, jag rekomenderar inte alltid avmaskning på hösten eftersom alla inte har Styngflugan i sitt område. Styngflugan håller inte till i gräset, utan lägger sina ägg på hästens bringa/ben, därefter slickar hästen i sig äggena. MAn behöver bara maska mot den om man sett flugan eller äggena.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 667
Senast: Rikke
·
Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 775
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka