Avmaskning och fång..

C

cerrox

..finns det något samband mellan det? Att hästar kan få fång efter, pga avmaskning? Någon som hört talas om det eller varit med om det själv?

Sv: Avmaskning och fång..

Nu har jag inga källor men det ringer en klocka att jag hört om det, ja. Det har väl främst varit vid större maskangrepp.

Ser man till det man ungefär vet framkallar fång så är det ju små tromber som frisätts i kroppen efter en toxinpåverkan som sker vid infektioner och inflammtioner tex kolik, livmoderinflammaion m.m. När dessa tromber kommer till hovarna fastnar de och stör helt enkelt cirkulationen. Väldigt enkelt uttryckt.

Vid avmaskning dör ju maskarna och ger då en toxinfrisättning som i sin tur då ger tromber så de borde rimligtvis kunna få det.

Rätta mig gärna någon som vet mer P_L, stommen?

..finns det något samband mellan det? Att hästar kan få fång efter, pga avmaskning? Någon som hört talas om det eller varit med om det själv?
Jag vet att det kan ha samband :crazy: ,då jag själv haft en ponny som fick fång i samband med just avmaskning.
Numera rekommenderar man väl att man alltid ta träckprov på fånghästar före avmaskning så man ej stör tarmfloran i onödan,jag gör det iallafall.
Dvs ta träckprov först och avmaska vid behov endast!

Avmaskningsmedlet är ju ett gift,det stör tarmfloran.
En häst som redan är känslig kan ju reagera på detta.Det kan va droppen som får bägaren att rinna över liksom..

Om hästen har mkt mask när den avmaskas så kan ju även de döda maskarna i sig kanske avsöndra nåt ämne som också hästen reagerar på.

Sen finns det säkert nån häst som är undantag från majoriteten och är överkänsliga mot vissa avmaskningsmedel.

Allt som stör magen lär ju vara en riskfaktor... jag är SÅ lycklig att min fånghäst visade så lite mask att jag inte behöver avmaska i år :banana:

Hästen i fråga har haft fång innan och nu hade den mycket mask efter träckprov och så avmaskades den och fången kom 2 dagar efter det....så då kan det kan mycket väl vara orsaken till fången då? Hästen har inte gått på bete eller likande, ej överviktig osv. därav tankarna varför fången uppkom....

Hästen i fråga togs det träckprov på, men den hade mycket, därav avmaskningen, annars hade man ju inte behövt...men nu när man läser era svar och tänker efter så är det med största sannolikhet säkert avmaskningen (har inte heller haft detta avmaskningsmedlet innan) och själva maskarna som utlöste fången...tråkigt att man inte hade en susning om detta innan.. :(

Så som du skriver är det säkert...men hur gör man nu på en häst som man vet antagligen fått fång pga. avmaskningsmedlet och mycket mask? Givetvis tar man ju träckprov, har man turen så behövs ju ingen avmaskning, men om den har mycket, hur gör man då för att undvika så att hästen inte får fång igen?? Det avmaskningsmedelt som användes nu kommer ju inte användas igen, då man inte vet om det just var det som utlöste fången...

Ja, träckproven är verkligen en bra sak, så skönt om man får slippa avmaska dom...

Jadu, det är en bra fråga. Moment 22 där liksom. :crazy: Se över sin beteshygien ordentligt och göra allt man kan för att förebygga mask.

Gällande avmaskningsmedel så är det ju den verksamma substansen man ska kolla efter och inte själva medlet i sig. För bandmask spelar det ju ingen roll om du använder Banminth eller tex Fyrantel då båda innehåller pyrantel och det är det som behövs för just den masken. Nu vet jag inte vilken mask du hade. Var det blodmask kan du ju skifta till ett ivermectinpreparat och se om det funkar bättre.

Väldigt tråkigt hur som helst. :(

Det va ju blodmask hästen avmaskades mot och då användes cydectin, har aldrig använt det medlet innan heller...vet inte hur man ska göra, för hästen ska ju avmaskas igen efter 12v. från första sprutan, får väl använda ett annat medel? Men vad? Har haft equimax 2005, fyrantel 2006 och så 2007 skulle cydectin användas...vad använder man istället i år då?

Beteshygienen kommer att bli mycket bättre nu framöver, då hästen ska flyttas hem till eget stall och då är det lättare att förebygga mask, har stått inackoderad nu med många viljor... :crazy:

Cydectin...nyfiken på varför du undrar? Är det något speciellt med det avmaskningsmedelt?

Cydectin dödar mycket fler stadier av blodmask än t.ex. Fyrantel. Det kan alltså ha blivit för stora mängder gifter från döda maskar.

Du säger Equimax 2005, det ger man bara max var 6e månad. Hur avmaskade ni då?

2005 så avmaskades dom med Equimax ja och det vart i maj efter träckprov och i oktober efter träckprov, allt på veterinärs råd...kanske vart fel att göra så?

Så Cydectin kanske är för starkt avmaskningsmedel då? Dock är allt efter träckprov och veterinärens råd....vad ska man välja istället? Nu avmaskades dom ju med Cydectin för någon vecka sedan och dom ska väl avmaskas efter 12 veckor? Ska man välja ett annat maskmedel? Ska man ta nytt träckprov? Vill ju inte utsätta hästen för fång igen!! :crazy:

Men, hittades verkligen bandmask vid träckproven både i maj och oktober?

Visste veterinären att hästen haft fång och var känslig? Annars så är det ju en helt rimlig rådgivning med Cydectin. Eftersom den nu verkar ha haft mycket och reagerade kraftigt skulle jag inte ta det igen på just den hästen.

Avmaskar man bara med Equimax om man vill åt bandmasken? Vad jag vet så hade samtliga hästar mycket mask (dock vet jag inte vilken) och därför valde veterinären den avmaskningssorten...

Veterinären som valde avmaskningsmedel visste nog inte det att hästen haft fång innan och ingen annan hade heller någon aning om att Cydectin skulle vara skarpt, inte ens haft tanke innan på att avmaskningen kunde ge fång.. :crazy: Ska man ta träckprov igen i sommar? Efter 12 veckor från avmaskningen? Eller ska man välja något annat avmaskningsmedel i sommar och sedan ta träckprov till hösten? Usch vågar ju inte avmaska stackaren igen.. :crazy:

Mycket mask, och bandmask syntes på träckprov, eller vad?

Equimax är som Droncit och Ivomec i samma spruta.

Cydectin är inte "skarpt", det påverkar fler stadier av maskarna bara. Och ju fler maskar som dör, destå mer toxiner släpps ju lös i hästen. Det är alltså inte medlet som orsakar förgiftningen, utan att hästen har mycket mask som dör på en gång.

Ett träckprov om 13 veckor kan ju vara läge, innan avmaskning alltså.

Men det är viktigt att komma ihåg att banminth/fyrantel tar BARA vuxna maskar, alltså inga larvstadier. Prazikvantel tar alla stadier - då är det Equimax eller droncit som gäller...

Jadu, det är en bra fråga. Moment 22 där liksom. :crazy: Se över sin beteshygien ordentligt och göra allt man kan för att förebygga mask.

Gällande avmaskningsmedel så är det ju den verksamma substansen man ska kolla efter och inte själva medlet i sig. För bandmask spelar det ju ingen roll om du använder Banminth eller tex Fyrantel då båda innehåller pyrantel och det är det som behövs för just den masken. Nu vet jag inte vilken mask du hade. Var det blodmask kan du ju skifta till ett ivermectinpreparat och se om det funkar bättre.

Väldigt tråkigt hur som helst. :(

Men det är viktigt att komma ihåg att banminth/fyrantel tar BARA vuxna maskar, alltså inga larvstadier. Prazikvantel tar alla stadier - då är det Equimax eller droncit som gäller...

Och Ivomec comp eller Cydectin comp. Bara ett litet tillägg.

En fråga nu när du är tillbaka. Det står ju på medlen som innehåller prazikvantel att hästarna ska stallas upp 2 dygn eller nåt. Kan det vara så att medlet hamnar i hagen där kvalstret finns och kan bli påvkerat så resistens kan utvecklas redan där?

ALLA förändringar som kan störa mag- och tarmflorans balans kan ge fång! Har man en fånghäst så gäller det att förebygga vid avmaskning, vaccination, foderbyten mm. - så gott det går.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
734
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka