C
cerrox
..finns det något samband mellan det? Att hästar kan få fång efter, pga avmaskning? Någon som hört talas om det eller varit med om det själv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet att det kan ha samband ,då jag själv haft en ponny som fick fång i samband med just avmaskning...finns det något samband mellan det? Att hästar kan få fång efter, pga avmaskning? Någon som hört talas om det eller varit med om det själv?
Cydectin...nyfiken på varför du undrar? Är det något speciellt med det avmaskningsmedelt?Vad avmaskades hästen med för medel?
Cydectin...nyfiken på varför du undrar? Är det något speciellt med det avmaskningsmedelt?
Jadu, det är en bra fråga. Moment 22 där liksom. Se över sin beteshygien ordentligt och göra allt man kan för att förebygga mask.
Gällande avmaskningsmedel så är det ju den verksamma substansen man ska kolla efter och inte själva medlet i sig. För bandmask spelar det ju ingen roll om du använder Banminth eller tex Fyrantel då båda innehåller pyrantel och det är det som behövs för just den masken. Nu vet jag inte vilken mask du hade. Var det blodmask kan du ju skifta till ett ivermectinpreparat och se om det funkar bättre.
Väldigt tråkigt hur som helst.
Men det är viktigt att komma ihåg att banminth/fyrantel tar BARA vuxna maskar, alltså inga larvstadier. Prazikvantel tar alla stadier - då är det Equimax eller droncit som gäller...
..finns det något samband mellan det? Att hästar kan få fång efter, pga avmaskning? Någon som hört talas om det eller varit med om det själv?