Avmaskning; hur göra nu?

Tora

Trådstartare
Har precis fått svar på mitt träckprov det var noll blodmask, noll spolmask och noll bandmask.

Frågan är hur skall man göra med avmaskningen nu? Skall jag avmaska som vanligt (tre dagar innan hästarna flyttas till sommarhagen) och med samma medel som förra året (blir andra sommaren med detta medel) eller skall jag inte avmaska alls? Dessutom skall hon föla i juni, skall man eller skall man inte avmaska 24 timmar efter fölning och i så fall med vilket preparat?

Labbet har en veterinär som man kan ringa för rådgivning men det är bara på Torsdagar 09:00 till 10:30, så jag tänkte att någon klok människa här vet hur man skall göra. Skall självklart ändå ringa dit men man är ju nyfiken.

En sista fråga: när skall man ta träckprov igen? Till hösten eller i april nästa år?

Sv: Avmaskning; hur göra nu?

Inte avmaska alls! Har hon haft föl förrut, och/eller har det gått andra ston med föl i hagen där hon går? Om inte så skulle jag skippa avmaskningen då också, och bara ta avmaskning om fölet fick kraftig diarree.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
  • Låst
Hästvård Vi gjorde kolla masken i våras innan sommarbetet, 4 st hade höga värden. En hade strax under gränsen men är stallets magra häst,på...
Svar
1
· Visningar
472
Senast: Boj
·
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Summerwind
·
Hästvård Vi har fyra hästar i stallet varav två nu har visat sig ha både bandmask och stor blodmask (träckprov SVA: sparsam mängd). De två andra...
Svar
6
· Visningar
2 358
Senast: Polly_Mulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025