Avmaskning! Hjälp!

E

Escada

Vi ska nu i dagarna avmaska hästarna i vårt stall och nu påstår en del att de måste stå inne två dagar efter :eek: Maskarna är ju ändå döda när dom kommer ut så varför skulle det vara farligt att släppa ut dom i hagen :confused: Vi ska iaf byta hagar när vi avmaskat dom... Vet ni ngt om att hästarna bör stå inne efter avmaskning? (Hoppas inte att dom kommer stå inne, då pållan blir galen att rida om hon inte får gå ut och dessutom blir hon deppig...) Tacksam för snabba svar....

Sv: Avmaskning! Hjälp!

Dom behöver inte stå inne.
Nu är jag ingen expert, men att avmaska alla och sedan släppa dom i ny hage tycker jag låter som ett bra upplägg.

När jag avmaskar mina hästar låter jag dom gå kvar i den "gamla" hagen i 3 dagar och sen släpper jag dom i en ny! Har aldrig hört talas om att dom måste stå inne! Det skulle ju ha stått på förpackningen isåfall.

Din kompis har rätt,man bör vänta 2-4 dagar innan man släpper ut på ny hage om man inte vill ha med sig parasiterna,det finns ägg som överlever.

Hästen har ju runt 43 m tarm så man kan förstå att det tar lite tid.
Man kan ju ha dem i vinterhagen under den tiden,som man sedan mockar ur då den är tom,det bästa sättet att hålla maskarna borta,

Men....... ta gärna ned mig på jorden igen............... om man avmaskar och låter hästen gå kvar i gamla hagen då får den ju i sig mask el ägg igen iom att gamla hagen är "smittad". Iof får man ju aldrig en häst 100% maskfri men ändå. Har oxå hört det där med 3 dgr och har ibland kört med den metoden. Hur är det eg, vad är bästa metoden. En gång i tiden skulle ju hästarna stå inne och inte få vatten på ett x antal timmar, m.m. när de fått maskmedel. Men med dagens medel är det ju bara tuta och köra som vanligt efter en dos.

Det är ju tiden det tat för maskmedlet att passera tarmen.

De gamla huskurerna är ju ur marknaden nu.

Man låter hästen gå kvar i gamla hagen (eller ännu smartare, en mindre rasthage som är lätt att mocka ur) ca 3-4 dar innan man släpper ut i nya hagen. Det kommer ut rätt mycket ägg precis när man avmaskat, och de vill man ju inte ha in i nya hagen.

Denna tråden ska väl ligga på hästvård? Även där finns en del trådar som säkert kan svara på era frågpr!

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka