Avmaskning hjälp ?

L

Liten_men_tuff

På söndag flyttar pållan från betet till ett nytt stall , Dom andra hästarna i hagen ska gå kvar ett tag till.

Men frågan är då ? När ska jag avmaska, Samma sag som jag åker ?
Hon kommer nog endå stå inne hela den dagen , eller en dag innan ? :crazy:

Sv: Avmaskning hjälp ?

Haha, vad lustigt!
Jag tänkte precis starta en likadan tråd eftersom jag har samma fråga, men då kan jag passa på att låna din? :-)
Vi flyttar våra hästar (2st) till nytt stall nästa helg, och i det stallet är det inte dags för avmaskning förrens i oktober (ivomec).
Vi ska egentligen maska våra om 2 veckor, för att följa 8veckors- intervallen (ivomec).
Hur gör vi? Ska vi avmaska våra enligt vårat schema, eller ska vi vänta tills de andra i nya stallet avmaskar?
I nya stallet går några hästar kvar på bete, några är installade. Våra hästar kommer första 2 veckorna att gå i egen hage, eftersom min för tillfället måste stå i sjukhage.

Hur gör vi då?

/Petra som känner sig lite förvirrad

hej personligen tycker jag att man ska avmaska alla hästar samtidigt..men alla säger olika...men era skulle gå själva ett tag så då skulle jag avmaska..och sen försöka komma i fas med dom andra i stallet

Okidoki, tack!
Vi avmaskar alltså våra nu om 2 veckor, och nästa gång framåt våren innan betessläpp? Om det behövs vill säga, jag brukar göra träckprov varje vår, men jag vet iofs inte vad nya stallet har för rutiner än...

tycker att du ska börja så och sen lyssna på dom andra i stallet vad dom har för avmasknings rutiner..en del maskar 3,4 eller 5 gånger per år och finns det föl och unghästar i stallet maskas dom oftare

Vi avmaskar (Hästarna som går med din alltså) på Söndag. Tänkte bara så du vet. Ingen mening för dig att avmaska 3 dgr innan flytt då? Eller?

Är jättedålig på avmaskning- men då vet du iaf när vi andra avmaskar :)

Hoppas nya stallet är TOPPEN!!

Joo jag vet men dom ska ju inte in fören på tisdag väl ?,
men om dom andra hästarna i hennes hage inte blir avmaskad då spelar det ju ingen roll för då får hon ju i sej masken igen väl :crazy:

Blir så virrig på allt det här .. Jobbigt att isläningen ska ta mej sej en massa skit då hade man sluppit kronglet :(
Och kört enligt avmaskingsschemat !

Finns ingen anledning att utföra höstavmaskningen innan installning, den utförs normalt när hästen inte längre kan få i sig ny smitta.
Det är när man flyttar hästarna till ett nytt bete som man skall avmaska innan.
Om du använder Ivomec od är det inte så kinkigt eftersom det skyddar mot återsmitta ett par veckor.
PL

Senast ändrad:

Tack för ditt svar , nu blev jag lite klokare iallafall :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 244
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka