Avmaskning föl

N

noblesse

Hej alla kloka hästvetare. Har en diskution om fölavmaskning. Hur länge ska man avmaska ett föl/unghäst var fjärde månad? Hoppas ni är eniga för annars blir det krig hemma:confused:

Sv: Avmaskning föl

Finns nog risk för krig hemma hos dig. Tror de flesta bara förespråkar avmaskning efter träckprov även på föl.

Jag avmaskar föl första gången med
Axilur vid 8v ålder, sedan samma igen efter 8v, alltså när fölet är 16v gammalt, sedan använder vi Ivomec el dyligt 8v senare, (när fölet är 24v), sedan tar vi träckprov ca 10v efter senaste avmaskningen för att kolla statusen.

Våra hästar går på gräs året runt och eftersom vintrarna är milda och plusgrader så räknar vi våra hästar som beteshästar året runt, även om vi har sommar och vinterhagar ffa till ston och föl. Men dom är på betäckningsstation/bete där det går/har gått många andra främmande hästar som jag inte har någon aning om deras parasitstatus.

Senast ändrad:

Jag gjorde första avmaskningen vi 8 veckor (tror det var Banminth), sedan har jag tagit träckprov. Det behövdes ej avmaskas gången efter det (16 veckor) men när han sedan fick ett nytt fölsällskap på hästen vid övergången till vinterhage valde vi att avmaska trots att han enligt träckprov låg just under gränsen på blodmask och hade 0 epg på spolmasken.

Det låter klokt. Men återigen - hur länge ska man göra detta innan man börjar avmaska som vuxen häst?:bow:

Hej alla kloka hästvetare. Har en diskution om fölavmaskning. Hur länge ska man avmaska ett föl/unghäst var fjärde månad? Hoppas ni är eniga för annars blir det krig hemma:confused:

Vem har NÅNSIN påstått att föl ska avmaskas var fjärde MÅNAD?? Det har jag aldrig hört och hoppas verkligen att ingen får för sig att följa.

Jag kör såhär; avmaskning med Axilur eller Rintal vid 8v ålder. Träckprov vid drygt 16v ålder - avmaskning beroende på svar, träckprov vid årsskiftet ungefär för att kolla ev. spolmask.

Sen när fölet är åring träckprov på våren, om avmaskning behövs och hagarna inte är ultimata så avmaskning med medlets intervall (4, 8 eller 12v) hela det året fram till det fryser på. Träckprov igen nästa vår. Om ingen avmaskning behövs på våren så nytt träckprov på hösten.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka