Avmaskning föl/unghäst

S

Sock

Är det enbart spol masken man avmaskar mot nu i Januari/februari. Eller tar det fler maskar?

Sv: Avmaskning föl/unghäst

Föl/åringar avmaskas mot spolmask nu. Eller ännu hellre, ta träckprov! Spolmasken är i många fall inte alls särskillt förekommande, däremot har vintern varit mysko så blodmasken kan ställa till det, som i normala fall inte är ett bekymmer på vintern.

Då spelar det ingenroll vilket medel man använder, eftersom alla tar spolmasken?

Sock skrev:
Då spelar det ingenroll vilket medel man använder, eftersom alla tar spolmasken?

Ivermectiner är inte helt verksamt mot flera stammar av spolmask. Pyrantel påverkar även blodmasken. Axilur och Rintal tar spolmasken och påverkar inte blodmasken nämnvärt.

Då är det väl bäst med Pyrantel denna gången, om det nu går att påverka blodmasken också vid denna avmaskningen.

Jag har också funderat en del kring det här med träckprov. Det största argumentet för att göra ett träckprov är att det blir mer ekonomiskt. Men om man inte har möjlighet till en bra betesplanering utan måste avmaska fullt ut hela sommaren, var kommer det här med ekonomin in då?:cool:
Hur troligt är det att en häst som är regelbundet avmaskad, är ovanligt mycket angripen av parasiter ?:confused:

Men alltså, BANDMASKEN behöver du inte bekymra dig om nämnvärt nu, det räcker gott till våren. Tar du ett pyrantel-medel så påverkas ju även blodmasken, och även om risken är liten så finns den ändå att du får massuppvak på blodmasken med bl.a kolik och diarréer som följd.

När det gäller träckprov så visar det ofta att många hästar avmaskas i onödan! Många hästar har redan ett bra eget skydd mot mask, viss maskbörda är helt normalt för en häst att ha. Har man avmaskat i "alla år" med medlets intervall så är det stor chans att man har rena hagar, och därmed rena hästar, och inte behöver avmaska.

Största anledningen till träckprov för mig är att slippa avmaska, och bara sätta in punktinsatser där det behövs, för att minska resistensutvecklingen. I dagsläget finns bara två grupper avmaskningsmedel som tar blodmasken, vad gör vi den dag inte de medlen funkar längre?

Om det första provet visar att man inte behöver avmaska, Bör man göra träckprov både vår och höst då? Eller räcker det på våren?

Det beror på hur markerna ser ut där hästen gått under sommaren, och med vilka hästar.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
551
Senast: Jeps
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama