Avmaskning byta hage lr inte?

Chloé

Trådstartare
jag har en fundering, när alla i ett stall avmaskar samtidigt ska man byta hage tillfälligt och sånt då eller kan hästarna gå i sina vanliga hagar efter avmaskningen?? :confused:

Vi ska avmaska idag hästarna går redan ute på nätterna men ska man ta in dom i natt eller ngt då så man kan mocka undan skiten med maskarna i?? :angel:

Sv: Avmaskning byta hage lr inte?

Ta det lugnt, du kan ju inte hojta efter en kvart liksom... folk jobbar vettu!

Det kan vara värt att byta hage till en som är lättmockad, men det är 3-4 dygn som behövs i så fall.

ursäkta jag va lite för ivrig :angel:

okej.. hmm vi har ingen lättmockad hage men om man byter till en hage som inte ska användas förrän i höst då??

ursäkta jag va lite för ivrig :angel:

okej.. hmm vi har ingen lättmockad hage men om man byter till en hage som inte ska användas förrän i höst då??

Dit vill du väl inte ha smittan? Den ligger ju kvar och smittar dem då istället. Äh, går de redan i hagen så låt dem gå kvar.

aldrig hört om någon som har bytt hage, men det kanske folk gör. Kanske bara här där jag bor vi är lata? :angel:

vi har inte heller bytt hage förut men jag började fundera lite och kom på att jag inte visste hur man ska göra egentligen.. :angel:

Maskarna som kommer ut efter avmaskning är döda.

Det är innan man avmaskar som det kan komma ut levande ägg och maskar med bajset.

Ingen mening att flytta dem tillfälligt, alltså. Däremot är det smart att avmaska ett par dagar innan man flyttar hästarna till en NY hage, så att de inte drar med sig levande maskägg dit.

Maskarna som kommer ut efter avmaskning är döda.

Det är innan man avmaskar som det kan komma ut levande ägg och maskar med bajset.

Ingen mening att flytta dem tillfälligt, alltså. Däremot är det smart att avmaska ett par dagar innan man flyttar hästarna till en NY hage, så att de inte drar med sig levande maskägg dit.

Maskarna är döda ja, men de döda maskarna kan innehålla en stor mängd ägg som inte är döda.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 408
Senast: Madick
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 722
Senast: Karamello30
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 186
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka