Avmaskning av vuxna katter när man avmaskar kattungar

Jolanta

Trådstartare
Hej!

Jag köpte en 4 årig ragdollhane för 2 veckor sen.
Han är lite mager och i helgen kräktes han och sen blev han jätte dålig i magen. När jag skulle ta bort bajset så såg jag att typ allt bajs rörde på sig :crazy:, och något som iaf efter mina efterforskningar såg ut som bandmask var där i. (såg ut som platt pasta)

Uppfödaren som jag köpte honom av hade kattungar hemma när jag hämtade katten, de var just då 12 veckor skulle flytta vilken dag som.

Nu till frågorna:
Brukar man avmaska alla sina katter när man avmaskar kattungar?
Hur lång tid efter avmaskningen är alla maskar döda?

Uppfödarens katter är innekatter som ibland får vara ute i en rastgård. Är det vanligt att sådana katter får mask?

Efter att han flyttat till mig så har han bara fått vara inne och på innätad balkong, så här borde han inte lyckats få det tycker man.

Tacksam för svar!
 
Sv: Avmaskning av vuxna katter när man avmaskar kattungar

Nej, innekatter får sällan mask. Jag och många med mig avmaskar aldrig och en del som gör gör det först efter att ha gjort "Kolla masken". Så har man inga synliga tecken på mask så avmaskar man sällan kattungar heller numera.
 
Sv: Avmaskning av vuxna katter när man avmaskar kattungar

Okej.

Det står på hennes hemsida att hon avmaskar sina kattungar 2 gånger innan
de flyttar, det var därför som jag undrade om man tog alla katter samtidigt eller om det bara var kattungarna.
Det är ju som du säger, innekatter behöver ju inte avmaskas, jag själv skulle aldrig ens komma på tanken att han hade mask om jag inte själv sett de små fanstygen!

Borde jag meddela uppfödaren att min katt hade mask?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 162
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 215
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Ursäkta den äckliga rubriken men ämnet är inte så trevligt i sig :p Min katt är innekatt och har så varit åtminstone så länge vi har...
Svar
3
· Visningar
2 678
Senast: smedsussie
·
Katthälsa Jag har tre katter, födda i mars i år. De lever mestadels utomhus dagtid, fångar och äter mycket möss, och sover inne på natten (fram...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp