Avmaskning av utekatter

ameo

Trådstartare
Moderator
Ni som har utekatter, hur ofta avmaskar ni dem?

Våra råttfångare lever på lyxmat (Royal Canin, sterilised) och diverse råttor, fåglar och annat smått och gott som de hittar ute. (en och annan harunge brukar de lyckas fånga på vårkanten också).
Det är ju helt omöjligt att få en katt parasitfri så länge den lever så här, utan man får ju liksom peta i dem lite maskmedel nån gång ibland, när det börjar kännas som det är dags. Här brukar det bli när de börjar hosta omotiverat, när man ser "risgryn" i rumpan på dem eller om de spyr upp några långa läckeheter inne på mattan.
Så resonerar jag, hur tänker ni andra?

Det brukar bli 2-4 gånger om året.
Jag har ju en som blir dålig i magen när den har mask - då kör jag en omgång på allihop

När jag hade utekatt avmaskades han när vi såg att han hade mask dvs. mask i kräk eller i avföring. Det blev 1-2 ggr/år.

När jag ser att de har mask eller på den ena vars tredje ögonlock kommer fram när han har för mycket mask. Om de har börjat hosta har jag också avmaskat.
Mina har sällan synlig mask. Någon gång har jag avmaskat en gång om året men annars mer sällan än så. Parasitfri är inget nåbart mål utan att de ska må bra. Precis som du skriver går det inte att få en katt som fångar sin egen mat att bli parasitfri, då hade man fått avmaska varenda dag.

Jag maskar typ vår, sommar och höst. Här äts de mycket möss och fåglar. Tänkte ta kolla masken i vår och se.

Resonerar likadant, min stora katt avmaskas därmed mellan 2-4 ggr om året. Den andra katten jagar inte lika mycket så hon brukar avmaskas ungefär varannan gång mot den stora. När hon avmaskas brukar jag ta hunden också då hon gärna äter katternas rester om hon kommer åt. :wtf:

Använder profender som man droppar i nacken - håller ca 3-4 veckor, jag brukar ge en ny dos när jag ser tecken på att de har mask igen.

Jag avmaskar vid synliga tecken på mask, vilket skett ungefär varann månad på vår bästa jägare. Hon har verkligen ingenting som avslöjar att hon har mask mer än äckliga tecken som mask i kräks, mask i avföring osv.

Våra katter är klassade som utekatter i våra ögon, men i deras ögon så är de innekatter med bonusen att kunna gå ut och in som de vill ;)

Liknande trådar

Katthälsa Såvitt jag förstått så räknas katter som seniorer när de passerat 7 år. (rätta mig gärna om jag har fel!) På vilket sätt ser man på dem...
2
Svar
23
· Visningar
4 416
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar