Avmaskning av katt

Julle

Trådstartare
Hur gör man? Är det som man ger genom maten eller spruta?

Min lille kattunge kräks långa maskar i rosa spyor...:cry: Ska ringa vet. imorgon med iofs, men avmaskning lär väl bli aktuellt ändå. Och gärna så fort som möjligt. Han är inte sig själv, utan trött och avtrubbad. Men det beror nog mest på vätskebrist eftersom han spytt mycket. Han vill inte äta, men dricker när man sätter honom vid vattenskålen. Och det är ju ett bra tecken!!

Men vad tycker ni? Avmaska så fort som möjligt imorgon bitti eller ringa veterinär först?

*orolig matte*

Sv: Avmaskning av katt

Om en kissunge är full med mask och man ger maskmedel kan den i värsta fall få likförgiftning när masken dör. Kissen verkar inte alls pigg, så jag tycker absolut du ska ringa vette innan.

Bra att han dricker. Håll koll så han inte blir uttorkad, det går fort med småmissar.

Lycka till!

Menar att den blir jättesjuk och i värsta fall kan den dö.:crazy:

Vänta tills du rådfrågat vetten. Ring direkt imorgon bitti. Verkar han mycket dålig måste du försöka få tag på nån ikväll, i alla fall för rådfrågning. Svårt att säga på ett forum...

Hur har det gått? *håller tummarna allt gått bra*

Han mådde bättre i morse och både åt och drack med god aptit. Spydde inte senare på morgonen heller. Sen har jag tyvärr inte vart hemma...:cry: Är hemm om nån timme sådär.

Ringde Djursjukhuset och de rekommenderade Axilur så det köpte jag. De sa inget om några faror och jag frågade om det var ok att ge själv utan att komma in innan. Hon sa att det var det!! Och att han antagligen var påverkad bara av att ha masken och sen att det var vätskebristen med. De sa samma sak på Apoteket.

Så längtar hem och träffa honom nu och få det gjort!!

Skönt att allt gick bra! Som han var igår kväll tänkte jag han var för svag för att palla avmaskning, blodkräknigar, at-påverkan osv. osv. Men eftersom han åt och drack imorse, tror jag deta kommer att gå bara bra och att han snart är frisk.

Det kan ha varit något annat än bara masken som gjorde honom dålig, men det verkar ju fixa sig.

Klapp på lille kissen från mig!

Nu är han avmaskad fösta omgången och det gick bra!! Inga spyor på hela dagen och han är mer som vanligt!! Lite lugnare, men det är väl bara naturligt. Skönt!! Nu ska han få avmaskning fredag och lördag med, sen hoppas jag att det är över!!:bow:

Jag skulle ringa veterinär direkt! Inte bra när en kattunge spyr.. Dom förlorar mycket vätska.

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Jeps
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 396
Senast: kratbran
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 766
Senast: cirkus
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 309
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama