Avmaska varje gång man byter hage?

snurpe

Trådstartare
Vi har stallets hästar uppdelade i två hagar med fyra hästar i vardera som det är nu. Då våra hästar har den sämsta hagen har diskussioner uppkommit om att växla mellan hagarna, dvs ha dem ca 1 månad var åt gången. Då säger hästägarna i den stora hagen att man inte kan göra så, eftersom man måste avmaska hästarna varje gång man byter hage :confused: Vad är det för något dumt påhitt? Vad tror ni? Jag tror de bara är snåla och inte vill dela med sig av hagen :angel: Jag vet många hästar som byter hage med jämna mellanrum... Vad är er erfarenhet?

/snurpe

Sv: Avmaska varje gång man byter hage?

Låter bara som ett tokigt påhitt, vuxna hästar brukar man ju inte avmaska på vintern. Däremot är det ju lämpligt att avmaska innan de släpps till sommarhagen.

Det lär ju vara en ihopblandning av att man byter hage efter man avmaskat.

Så länge hästarna ÄR avmaskade så sprider de ju inga ägg så länge man håller sig till intervallerna.

Fråga varför. Det brukar få tyst på såna som bara fått för sig saker.

Hehe, när jag frågar varför säger de bara att de har läst det :crazy: Men ägaren till stallet skulle ta itu med det så fort veterinär svarat att man inte behöver avmaska varje gång. Så nu har jag mailat flera veterinärer :devil:

/snurpe

Om man får svar att de läst det så ber man om källa. Och oavsett om man läser något så har det ju inget värde om man inte kan förstå varför man gör på ett visst sätt.

Nu har jag fått svar av en länsveterinär iaf som jag ska delge ägaren till stallet. Så förhoppningsvis blir det byte en gång i månaden nu.

/snurpe

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 598
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info