avmaska nyseminerad

H

Hysterisk

Vågar man avmaska ett nyseminerat sto? I och med att de är som känsligast de första 40 dygnen och risken att ett gift som avmaskningsmedel faktiskt är tar död på fostret? Hur resonerar ni?

Tyckte jag hade planerat så bra, avmaskade i april och sen seminerades början av maj. Perfekt och skulle det hunnit gå en månad till och dags för nästa avmaskning. Men så tog det sig inte och hon semineras n för andra brunsten och det har i dag gått 8 v och dags för andra avmaskningen.

Då träckprovet visade på 1000 EPG vill jag inte ha ut dessa i hagen och förstöra betet till blivande fölis nästa år, men samtidigt avmaska direkt efter seminering vill jag inte heller OM det inte tar sig nu heller och det är avmaskningens "fel". kan jag aldrig veta men misstanken finns ju då...

Pest eller kolera:confused: :crazy:

Sv: avmaska nyseminerad

Vågar man avmaska ett nyseminerat sto? I och med att de är som känsligast de första 40 dygnen och risken att ett gift som avmaskningsmedel faktiskt är tar död på fostret? Hur resonerar ni?

Tyckte jag hade planerat så bra, avmaskade i april och sen seminerades början av maj. Perfekt och skulle det hunnit gå en månad till och dags för nästa avmaskning. Men så tog det sig inte och hon semineras n för andra brunsten och det har i dag gått 8 v och dags för andra avmaskningen.

Då träckprovet visade på 1000 EPG vill jag inte ha ut dessa i hagen och förstöra betet till blivande fölis nästa år, men samtidigt avmaska direkt efter seminering vill jag inte heller OM det inte tar sig nu heller och det är avmaskningens "fel". kan jag aldrig veta men misstanken finns ju då...

Pest eller kolera:confused: :crazy:

Ta ett träckprov nu då och kika om det verkligen kommit fram så mycket mask som hon hade i våras.

När jag frågande min vet. förra året så avrådde hon oss att avmaska före dag 45.

Oj, det blir ju knasigt om det är så:crazy:
Vi ska maska 18/6 och mitt sto är då på dygn 49 så det borde vara lugnt? Däremot kommer vi ha tre andra ston som är nyinseminerade då, ska vi vänta med dom då??
Stona går i flock om 14 st.
Madick - ho ho vars är du:angel:

Träckprov är tagna i mars, avmaskade då med cydectin. Samma preparat nu i juni.

Det står inget om att man inte bör avmaska dräktiga innan dygn 45 på preparatens innehållsdeklarationer, det borde de väl om det inte är bra?

kl
har samma problem, tog träckprov och avmaskade för 3 veckor sen...och så är det dags till helgen igen. Tanten står just nu på station för seminering och hon är den som behöver avmaskningen mest då hon visade mest på träckprovet. :crazy: Fick rek att avmaska samtliga hästar som går med henne 1 gång/mån under betesperiod för att sen göra nytt prov.

kl
har samma problem, tog träckprov och avmaskade för 3 veckor sen...och så är det dags till helgen igen. Tanten står just nu på station för seminering och hon är den som behöver avmaskningen mest då hon visade mest på träckprovet. :crazy: Fick rek att avmaska samtliga hästar som går med henne 1 gång/mån under betesperiod för att sen göra nytt prov.

Är det pyrantelpreparat så räcker det med var 5e vecka enligt nyligen utkommen forskningsrapport.

Hur mycket hade hon då, och hur mycket har de andra?

Oj, det blir ju knasigt om det är så:crazy:
Vi ska maska 18/6 och mitt sto är då på dygn 49 så det borde vara lugnt? Däremot kommer vi ha tre andra ston som är nyinseminerade då, ska vi vänta med dom då??
Stona går i flock om 14 st.
Madick - ho ho vars är du:angel:

Träckprov är tagna i mars, avmaskade då med cydectin. Samma preparat nu i juni.

Jag är på paaaarty :D (eller ja, inte nu längre)

Vet faktiskt inget om avmaskning på nyseminerade. Om ni är oroliga skulle ni ju kunna skjuta på avmaskningen på de som ska semineras precis innan avmaskning, alltså att de får innan? Fast har ni använt Cydectin skulle jag istället vänta längre än 12v, det rensar upp bra så lite längre intervall gör ingen större skada.

SVA skrev bara att hon hade riklig mängd blodmask, en häst hade sparsam (men också avmaskad 1 gång mer än övriga tidigare under våren) och resterande hästar måttlig mängd. Även om jag väntar 1 vecka till så blir det ju väldigt tätt inpå insemineringen... får kolla med tillverkaren av preparatet vad de tror samt veterinären på station om h*n vet något.

Hoppas du hade kul och att du mår bra idag:angel: :D

Två är inseminerade igår och en kommer bli nästa vecka, så det blir till att skjuta på det i så fall för dom, och sen tar vi nya träckprov i höst. Det blir väl bra?

Ska höra lite vad vår vet. säger, hon sysslar själv med avel och borde förhoppningsvis ha lite koll på vad som gäller och hur hon brukar göra med dom nyinseminerade tanterna;)

Vad bra, den blev flyttad till Hästvård:bow:

PL, HH, vet ni vad som gäller, är det risk för fostret?

Det beror på preparatet. Preparat innehållande prazikvantel bör inte ges de första tre månaderna.
PL

Och jag som börjat med Fyrantel bör alltså byta till ex.noromectin ?? När kan jag i så fall ge dem det? Har ett sto till i stallet som är seminerad men redan hemma men hon omfattas ju också av det här "prgrammet"... :crazy: huvudbry blev det...

Fast Fyrantel innehåller väl inte prazikvantel, utan pyrantel?
Droncit däremot innehåller prazikvantel, och i den innehållsdeklarationen varnar man också för att ge till dräktiga/ digivande ston.

I Fyrantels deklaration står såhär bla:

Dräktighet och laktation
På grund av den ringa absorptionsgraden kan FYRANTEL VET. utan risk ges till dräktiga och digivande ston.

Borde ju inte vara nåt problem för er att fortsätta ge Fyrantel?

Detta med avmaskning och medel är en djungel i sig:crazy:
Fast alltid kul att lära sig mer om;)

Senast ändrad:

Tack!:bow:
Kanske var jag som var på party igår.. :crazy: stod lite luddigt där jag läste men nu är jag nog med på vad det stod... inte helt enkelt! ;) alltid lär man sig nya saker! :D

Ja det är så mycket konstiga namn på allt så....:D

Surfade runt lite och vad jag kunde hitta så är det Droncit, Equimax, Cydectin Comp och Ivomec Comp som innehåller Prazikvantel.

Övriga preparat borde alltså inte vara nån fara om jag fattat allt rätt?:idea:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 064
Senast: Zebung
·
Hästvård Min vinterhage är ju uppenbarligen ett parasitparadis - tyvärr. valacken tycks tämligen immun, men lilldamen (2 år) stod både förra...
2
Svar
25
· Visningar
2 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025

Hästrelaterat