Avmaska kattunge..

R

Rambolina

Vet att denna frågan har varit uppe många ggr men har en fundering. Vi blev med kattunge :D som var 13 veckor för ett litet tag sedan,( han är nu 15 veckor) han skulle då ha varit avmaskad men det visade sig vara fel....Han är bara inne än så länge men hans "bröder" ( 2 vuxna hankatter )är ute mycket men har ännu inte släpat hem någon godbit att tugga på:crazy:
Apotekstanten fick ett mindre utbrott när min man skulle köpa avmaskningsmedel igår och påvisade bestämmt att vi hade misskött katten då den ska AVMASKAS VARANNAN VECKA UPP TILL 3 veckors ålder..med Axilur som man ger 3 dagar i följd...hur tusan får ni ihop det?
Samtidigt så var jag och köpte avmaskningsmedel då jag ärligt trodde att han skulle glömma det;) och enligt henne skulle man inte ens använda tabletter till de små då de gärna kräks upp dem utan köpte istället Banminth som han fick i gårkväll. *SUCK* Behöver jag oroa mig för den lille med tanke på hans kaotiska start i livet ( enligt apotekar´n i GBG...:eek:)

Sv: Avmaska kattunge..

Om din lille katt mår bra och är i fint hull behöver du inte oroa dig för att du har gjort något fel. En kattunge som är maskangripen mår inte bra, man märker det.

Kattungar behöver inte alls avmaskas varannan vecka. Hur de bör avmaskas (om de bör avmaskas öht.) beror på hur de har växt upp. Oavsett så är det rätt så onödigt att avmaska oftare än en gång före 3 veckors ålder plus innan vaccinationerna vid 8-16 veckors ålder.

Okej tack för ditt svar, ja han mår bra:idea: Ibland lite väl bra:devil:
Han blev dock vaccinerad före avmaskningen eftersom vi hade missförstått hela situationen....spelar det någon roll? Ska få andra sprutan snart, har bara hunnit få en.

Avmaska nu och innan nästa vaccination så är det inga problem. Att man brukar avmaska innan vaccination har att göra med att man inte vill "överbelasta" immunförsvaret. Om det redan kämpar mot mask vill man inte påfresta ytterligare med vaccination.

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 163
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Min valp ska få sin 12-veckors spruta den 14 juli. Hon ska ju avmaskas en vecka innan detta och jag har köpt hem Axilur 250 mg, enligt...
Svar
18
· Visningar
1 526
Senast: Jensa75
·
Katthälsa Hej! Jag köpte en 4 årig ragdollhane för 2 veckor sen. Han är lite mager och i helgen kräktes han och sen blev han jätte dålig i...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: Jolanta
·
B
Övr. Katt Hej! Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama