Avmaska katt?

silverblom

Trådstartare
Min katt har vita små risgryn i rumpan, mask. Vad är det för sorts mask och vilket avmaskningsmedel ska jag välja?

Avmaska ni bara om katten har sådana här synliga maskar eller hur vet man annars?
 
Avmaskar mina när jag ser att de har mask vilket händer kanske ett par gånger om året? Ofta kan de kräkas en del när de har mask, men även att pälsen blir glanslös har jag märkt. Ger dem milbemax avmaskning efter ha haft samtal med veterinären förut. De är utekatter alla tre och jagar för fullt allt möjligt till mattes förtret :yuck:
 
Jag avmaskar när jag ser att katten har mask eller om jag har en stark misstanke om det - min brukar få dassig päls, eller plötslig förändring i aptiten (endera sämre pga illamående eller konstant vrålhungrig för att masken tar näringen). Jag ger Axilur, upplever det som väldigt effektivt.

I regel är det spolmask eller bandmask som katter får när de går ute och äter bytesdjur, och mig veterligen är de flesta medel som finns framtagna för att vara effektiva mot båda typerna. Rekommendationen brukar vara att endast avmaska vid behov, eftersom masken kan bygga upp en resistens annars.
 
Vilket medel använder ni? Axilur fungerar tyvärr inte eftersom det måste kunna ges som engångsdos.
 
Vilket medel använder ni? Axilur fungerar tyvärr inte eftersom det måste kunna ges som engångsdos.
Jag använder profender. Jag började använda det när jag hade mer eller mindre vilda katter (hittekatter) och har fortsatt. Det är så enkelt att droppa i nacken istället för att bråka med ovillig katt och tabletter/mixtur/pasta. Jag ser ingen anledning till att göra det om det inte verkligen behövs. Det är receptbelagt men för mig så värt den lilla extra kostnaden.
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
575
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: Jeps
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
899
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Elbe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp