Nja, alltså nu har du nog tolkat den där domen som fått oförskämt mycket uppmärksamhet lite för hårt. Lyssnade på en jurist om detta för några veckor sedan och han suckade mest
. Domen upphävdes av LST för vidare handläggning. Det vill säga att det hamnar på handläggarens bord igen. Därefter har inte MMD valt att pröva frågan då de höll med i LST bedömning och att frågan behövde utredas mer. Det är bara domar från Mark- och Miljööverdomstolen som räknas som prejudiserande.
Det handlar om att "vi" på kommunen måste kunna motivera ett utsläppsförbud med mer än ålder. Jag jobbar med denna "häxjakt" och kan säga att i min kommun har vi aldrig någonsin dömt ut ett avlopp endast på ålder. Däremot ska den vara byggd enligt dagens norm, ha ett tillstånd från kommunen och dessutom fungera. Äldre anläggningar faller ofta på alla tre punkterna. Hittills har alla mina överklagade beslut hållit med de motiv vi angett. Dock är det jättebra med folk som överklagar sina beslut, så att vi på kommunen får möjlighet att få kvalitetssäkring på våra bedömningar, och får vi påbackning handlar det i 9 fall av 10 att vi inte skrivit tillräckligt bra motivering. Då lär vi oss hur vi ska skriva ännu bättre och rättssäkra beslut.
Jag kan näst intill lova att vi skulle få rätt om någon försökte överklaga ett beslut som innebär att vi sagt att trekammarbrunn till stenkista är undermåligt. Det finns det många domar på, som klarat sig i högre instans än ovan nämnda beslut