cactuspower

Trådstartare
Hur går en avlivning egentligen till? Hur mycket blod tappas osv.?
Luktar det mycket? "Döljs" det lätt om man har över grus, sand osv.?
Har ju möjlighet att själv deltaga i morgon :crazy: men vill helst inte.
En häst i stallet ska avlivas och de har tänkt att ta honom vid dyngplattan är tanken... Det är en stor häst, runt 184 i mankhöjd av hbls typ. Själv tycker jag att avlivningar är väldigt obehagligt :crazy: och har själv inte tänkt och medverka...
Men vi har tävlingar i helgen och det vore ju otrevligt om det skulle finnas "spår" kvar av avlivningen s.a.s...

Sv: Avlivning

det är bara att spola av med vatten eller täcka över med sand m.m nej det luktar inget för nödslakt tar hästen direkt.

dom skjuter nog med bultpistol och avblodar den,det är bara blodet som är obehagligt som kommer finnas kvar på plattan.

usch kommer mig att tänka på den dagen det är dgs för min totta..Hon är ju 24 år och en häst lever inte längre än vi människor :cry:
Men när dagen kommer ska jag vara stark och vara vid hennes sida in till det sista!!!

Det enda man ska tänka på är att hålla hundar undan från platsen där de stack hästen någon vecka.... annars har du hundar som luktar f*n och som ligger där och rullar sig hela dagarna...

Det verkade ha gått bra i alla fall. De hade tagit ut honom i mose och han trodde han skulle få gå ut till hagen. Och på vägen till hans hage passerar man alltid dyngplattan.
Men han kom inte ut till hagen, utan precis när de hade passerat dyngplattan så "tog" de honom.. men det hade gått väldigt snabbt och bra i alla fall.

Jag drog ut lite på tiden med att knalla i väg till stallet idag i fall att det skulle "märkas". Men den enda skillnaden som är att det luktar lite annorlunda vid dynghögen än vad det vanligtvis gör samt att en rätt så stor del av torven/skiten är blöt, men annars var allting som vanligt..

Förutom att han inte stod i hagen förstås...

332000279TeEtMe_ph.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Helgen 10-11/8 hade bergslagens vallhundsklubb Ik2-tävlingar utanför Örebro. En klurig bana, ganska svåra (men roliga!) får och rejält...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: Jenka
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 734
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar