Avlivning och Lantbrukstjänsts anmälningsformulär

Trollslända

Trådstartare
Det vore jättesnällt om någon kunde hjälpa mig förstå hur jag ska fylla i formuläret. Skulle kunna göra en telefonanmälan om det inte vore för det att jag börjar grina så fort jag pratar om det.

Jag ska alltså ta bort min häst och har valt att jag vill anlita lantbrukstjänst eftersom jag vill att det ska vara med bult.

Frågan är då, vad skriver jag i rutan: Produktionsplatsnr / Godkännandenr / Registreringsnr * ?

Vad skriver man i Kommentarer / Telefonnr till anmälaren ? Är det bara om man har något övrigt att tillägga?

Om jag skickar in formuläret ikväll, hur och när tar de kontakt? Kommer de ringa/smsa närsomhelst? Vill ju ha svar så snabbt som möjligt, är det bättre om jag tvingar mig att ringa då kanske?

Hur och när betalar man? Betalar jag i förväg med kort, eller kontant när de kommer eller vad? Och kostar det verkligen bara 4300 + 650 + ev miltillägg eller har jag missat någon kostnad?

Är det någon som vet vilka upphämtningsdagar de har i zon 21? Hur lång tid kan det ta innan man får tid? Är inte akut men vill få det gjort den här eller nästa vecka.

Jag är jättetacksam för all hjälp, jag vet att det finns andra trådar om sånt här men har inte hittat några svar på mina frågor och är inte jätteduktig på att tänka rationellt just nu.

Jag vet inte om jag postar på rätt forum heller.

Sv: Avlivning och Lantbrukstjänsts anmälningsformulär

Jag bor i zon 21 och när vi hade en häst så ringde vi på tisdag och han kom onsdag samma vecka. Vet inte om vi bara hade tur.
Vi betalade med kort innan avlivningen.

Tack så jättemycket för svar! Betalade ni alltså med kort på internet eller hade de med sig kortläsare?

tog bort min med lantbrukstjänst, till mig sa de att de hade ett fast pris på häst. Kommer dock inte ihåg vad det var men blev mycket billigare än det som stod på hemsidan. Jag betalade med mitt mastercard på deras kortläsare.

Ringde dom på fredagen, fick ett samtal av han som körde lastbilen under eftermiddagen där vi bestämde dag. De hade som regel att de kommer inom 3 arbetsdagar. De kom tisdag em.

Levande djur som ska avlivas prioriteras för de som redan är döda. Så du kommer att få en tid så snabbt de bara kan och i viss mån bestämma lite själv.
Sist jag använde dom så betalade jag genom internetbanken innan. Men då var det tal om en redan död häst som skull hämtas. Då kan det ta lite längre tid innan som kommer och det är inte alltid man vet i förväg.
Ser ju inte formuläret men:
Produktionsplatsnr / Godkännandenr / Registreringsnr
Produktionsplatsnummer är för den som har lantbruksdjur som kor och får. Finns inte det några sådana där du har hästen finns inget nummer heller. Misstänker att det kan vara hästens registreringsnummer som du får skriva där. Finns det någon annanstans så lämna det tomt.

Man behöver INTE ringa! Det går utmärkt att bara fylla i på nätet! I den lilla rutan skrev jag mitt nummer och adressen till stallet.

Det är hästens ID nummer som skall stå där på Produktionsplatsnr / Godkännandenr / Registreringsnr (Första sidan i passet)

Vi skickade in formuläret på torsdags kvällen. Dom ringde på fredag morgon och vi fick tid torsdagen därpå pga att hästen både skulle tas bort & hämtas då. Dom ringde kvällen innan det var dags och berättade klockslag.

Jag betalade med kort innan avlivningen, han hade med kortläsare och man fick ett bra kvitto, 5325 kr kostade det!

:(

Senast ändrad:

Man behöver INTE ringa! Det går utmärkt att bara fylla i på nätet! I den lilla rutan skrev jag mitt nummer och adressen till stallet.

Det är hästens ID nummer som skall stå där på Produktionsplatsnr / Godkännandenr / Registreringsnr (Första sidan i passet)

:(

Se där, det står ju just ringa på hemsidan, men bra det går att skicka formuläret med, kan ju vara enklare än att ringa..

Det vore jättesnällt om någon kunde hjälpa mig förstå hur jag ska fylla i formuläret. Skulle kunna göra en telefonanmälan om det inte vore för det att jag börjar grina så fort jag pratar om det.

Jag ska alltså ta bort min häst och har valt att jag vill anlita lantbrukstjänst eftersom jag vill att det ska vara med bult.

Frågan är då, vad skriver jag i rutan: Produktionsplatsnr / Godkännandenr / Registreringsnr * ?

Vad skriver man i Kommentarer / Telefonnr till anmälaren ? Är det bara om man har något övrigt att tillägga?

Om jag skickar in formuläret ikväll, hur och när tar de kontakt? Kommer de ringa/smsa närsomhelst? Vill ju ha svar så snabbt som möjligt, är det bättre om jag tvingar mig att ringa då kanske?

Hur och när betalar man? Betalar jag i förväg med kort, eller kontant när de kommer eller vad? Och kostar det verkligen bara 4300 + 650 + ev miltillägg eller har jag missat någon kostnad?

Är det någon som vet vilka upphämtningsdagar de har i zon 21? Hur lång tid kan det ta innan man får tid? Är inte akut men vill få det gjort den här eller nästa vecka.

Jag är jättetacksam för all hjälp, jag vet att det finns andra trådar om sånt här men har inte hittat några svar på mina frågor och är inte jätteduktig på att tänka rationellt just nu.

Jag vet inte om jag postar på rätt forum heller.

Vi har precis tagit bort vår vän med Lantbruksservice. Vet inte om jag fyllde i rätt, men hjälp fick jag.

De garanterar hjälp/ hämtning inom tre arbetsdagar från det att du beställt. Man kan beställa för häst via nätet. Du klickar i att det gäller häst, se deras sida.

Produktionsplats funderade jag också på. Jag skrev in områdesnumret utifrån kartan de har upplagd, dvs jag bor i Umeå. Det blev nr 61 el 62 (Umeå ligger på gränsen mellan Piteås Lit och Sollefteås Lit). (Hästens regnr fyllde jag i under identifikation).

Under kommentarer skrev jag att det var häst, var den skulle hämtas och att det var avlivning.

Jag valde att ringa och kolla att nätbeställningen kommit in. Det hade den. Jag fick då telnr till chauffören, och kunde göra upp med honom när de skulle komma.

Man betalar vid hämtning, gärna med kort.

Jag har bara positiva erfarenheter. De är snabba, effektiva och har ett mycket gott bemötande. Jag är trygg i att använda Lantburksservice.

Tack för alla svar, nu har jag skickat in formuläret. :( Tog mig över en timme att fylla i allt och jag vet inte om det blev rätt.

Hade hoppats att jag skulle känna mig starkare i mitt beslut när det blev inskickat men jag känner mig ännu veligare, fast hästen är gammal och det har gått snabbt utför det senaste halvåret...

Jag ringer dem nog imorgon om de inte hört av sig innan dess, hoppas nästan de kommer på fredag för det vore det bästa för mig. Men det blir när det blir.

Jag beklagar sorgen över era förlorade hästar eller andra djur! Det här är väl en sådan fråga som man helst inte har erfarenhet i.

Nästa vecka blir det dags, känns faktiskt som rätt beslut nu även om det är jobbigt. :( Jag har sett en del svårigheter de senaste dagarna som jag undrar om jag blundat för innan jag tog beslutet...

Men jag undrar om det är något mer "byråkratiskt" att tänka på efter avlivningen utom att skicka in passet och avanmäla försäkringen? Borde man anmäla till veterinärerna som har behandlat så de kan avsluta hennes journal eller vad det nu kallas? Tala om för hovslagaren personligen? Eller vad annars?

Du behöver inte göra något mer än just anmäla hästen avliden genom att skicka in passet och säga upp försäkringen. Tar du bort hästen efter eget beslut och utan att den är utdömd och har livförsäkring behöver du inte göra mer.
Sedan kanske hovslagare m fl uppskattar att du talar om att du inte är kund längre (om du nu inte har fler hästar eller tänker skaffa en ny)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka