Avlivning - hur går det till?

Puppan

Trådstartare
Vår häst är kroniskt sjuk och nästa vecka kommer nödslakten ut till oss.
Hur fungerar det, egentligen?
Är det några papper som ska skrivas på? Gör man det innan man hämtar hästen (efteråt lär jag ju inte kunna skriva något).
Vad händer, hur går det till?

Sv: Avlivning - hur går det till?

Jag antar att hästen ska bultas? I så fall så bulten ser ut som ett par dm långt rör. Inte alls likt ett vapen på minsta vis.

Vissa tar papprena innan, andra efteråt. Men bara att be om att få fixa det innan, inga problem. Man brukar få fylla i namn och adress och så själv, känns det väldigt jobbigt kan du ju skriva en lapp och räcka fram bara. De ska mest ha det för att ha koll på var det varit och hämtat. Betalningen sker kontant.

Endera har man en bra plats själv man vill det ska ske på, eller så säger killen från nödslakten till var han vill ni ska stå. Men vill te x om det går undvika att stå i en backe/där det lutar, då de kan 'rulla över' i samband med fallet då, vilket man brukar försöka bespara hästägarna.

Beroende på hur hästen är etc så får den äta ur en hink eller hålls i i grimman. Du/den som håller hästen blir mest troligt ombedd att ta ett steg åt sidan för säkerhetens skull. Ibland faller de inte riktigt åt det håll som man tänkt sig nämligen.

Bulten sätts mot pannan på hästen.
Sen trycker killen från nödslakten in en knapp på bulten, och ett stift slår in. Det låter, men jag tycker inte det låter så högt, inte alls som ett gevärsskott. Hästen faller ögonblickligen. De kan falla knepigt, t ex 'stå på huvudet', och kan bli liggande i ganska knasiga ställningar, men oftast hamnar de på sidan. Det hela går mycket snabbt, men det är X hundra kilo kropp som faller handlöst i backen och kan upplevas otäckt.

När hästen fallit kan den krampa mer eller mindre. Galoppera/sparka med benen, rycka, de tömmer ofta tarmen. Man kan även på vissa hästar höra andning, och se puls. En häst jag sett 'darrade'. Vissa faller, fiser lite, och ligger sen till. Något man bör veta är att hästar dör med ögonen öppna, och vid bult så i samband med att bulten slår in drar de upp läpparna och blottar tänderna mer eller mindre och blir kvar så.

Inom 60 sekunder efter hästen fallit (de brukar inte stå med tidtagaruret i hand dock) ska den avblodas. Ett snabb sista farväl och om man själv vill ta av grimman t ex är ingen fara, men man kan inte bli för långrandig,d et vill man inte heller.

Om du ska vara med, så när du varit med såhär långt - gå därifrån och vänd inte om. Det som händer sen är enligt min personliga åsikt inget 'att titta på'. Men hästen avblodas via halsvenen, dvs det skärs/sticks i den så att hästen mkt snabbt tappas på blod och förblöder. Hästen är redan hjärndöd och medvetslös när det händer, men själva avblodningen är det som räknas som avlivningen.

När den är avblodad rycks ev skor av (det kan man gärna göra själv innan om man har möjlighet), och hästen vinschas eller lyfts med kran upp i kontainern, och sen åker de.

Kvar är en blodpöl, så om man kan bulta på ett ställe där man kan spola bort blodet är det bra. Annars kan man hälla spån på det och skotta bort det. Låt gärna någon annan göra det om du tycker det är otrevligt. Det blir en del blod. Är det på gräs är det svårt att få bort allt btw, så gärna gräsfritt underlag om man vill slippa en 'påminnelse'.

Om du själv inte tog av grimman så lämnar de den kvar, + eventuella skor.

Senast ändrad:

Så otroligt bra och utförligt beskrivet! Inget mer man behöver veta.:bow:
Förresten så avblodade de i containern sist de var hos oss, så vi slapp allt blod på backen. (Det kommer minimalt från själva "bult-hålet".)
De som kommer från lantbrukstjänst (det heter väl så?) här hos oss är i alla fall väldigt trevliga och proffsiag.

Jo, avbloda i containern kan de ju göra ibland med om man inte vill ha blodet. Dock iaf här så hänger det då på att containern är tom eller nästan tom, och det kan man ju förstå att de inte vill klättra runt där om/när den är full. Den gången jag hade häst som inte gick att flytta så långt, och vi var tvungen göra det på gräsmattan vid brunnen :crazy: skar den underbara människan bort en liten bit av gräsmattan och tog med sig, så jag slapp blodet :bow:

Här är det också en underentreprenös till Lantbrukstjänst och de är GULD värda killarna, hur bra som helst. Och har enorm koll på att det är en annan sak för en hästägare än en kobonde t ex. Vet när de ringde mig för att tala om när de skulle komma sist. Killen tyckte 'Ja hej det är från nödslakten (de har namnet kvar sen det fanns nödslakt), nu är jag i by X, ska jag komma och hjälpa dig med hästen framåt ettiden?' Tror knappast de har det ordvalet när de ringer kobonden för att meddela att de kommer klockan ett ca.

När Geol slakt var här och bultade min häst skrev vi papperna först och betalade kontant innan bultningen. De krävde kontant betalning eftersom de hade dålig erfarenhet av hästägare som aldrig betalade fakturan. Killen som kom var väldigt lugn, trevlig och förstående.

Tack så mycket för svaret.
Det känns riktigt hemskt redan som det är, så att komma till stallet och inte ens veta riktigt hur det är menat att gå till vore ännu värre. Jag är en sån där som måste veta lite innan för att inte bli ännu mer stressad av situationen.

Det kan vara bra att ha med sig någon som stöd. Det har hänt att man som hästägare i sista sekund inser att man inte orkar vara med, eller också vill man ha stöd före/efter.

Jag har en fråga, om man har en häst som är relativt huvudskygg för främmande personer, skulle då en veterinär kunna ge lungande innan bultning?

De säger att de i regel inte brukar bli rädda vid bultning. Tror dock att min ponny på nåt sätt förstod vad som var på gång, för det var världens snällaste ponny och den ville inte få den där konstiga grejen mot pannan. Men med stor havrehink kom han snart på andra tankar. Det är eg inte 'nödslaktaren' som tar på hästens huvud, utan det är bara bultpistolen, så den kanske inte blir lika rädd?
Jag vet faktiskt inte hur det fungerar med lugnande, tyvärr.
De som bultar är oftast väldigt vana och väldigt bra på det de gör, så det går förhoppngingsvis bra..

Ja man kan ge hästen lugnade innan om man önskar det, vet en tjej som gav sina hästar det innan dem skulle avlivas och dte gick hur bra somhelst.

När jag avlivade min häst så lämnade ja blodpölen kvar v(tog aldrig bort den) ville ha en fin minnesplats som jag kan gå till, där la ja blommor och ljus och skrev ett brev till henne, så varje år på hennes dödsdag tänker jag gå dit och lägga blommor och ljus.
Då blir inte dödsplatsen så hemsk utan man tänker på den på ett helt annat sätt det blir en minnesplats man kan komma till.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka