Avlivning av trotjänare

C

Carmencita

Nu är det dags att ta steget att avliva vår gamla trotjänare, 28 år gammal! :cry: Det är ett beslut som har mognat fram, men det är ändå inget lätt beslut. Han har fått en underbar sommar och vi tror att en vinter till blir för mycket för honom, med all den kyla, halka och stelhet som följer. Min fråga är nu hur man gör med hästkompisen? Han har en kompis som han har gått ihop med i 13 år, de har i stort sett aldrig varit ifrån varandra och är som ler- o långhalm. Kanske en dum fråga, men jag tror att hästar känner sorg och hur gör man då avskedet "lättare" för den häst som blir kvar? Ska man låta hästkompisen se och lukta på den döda kroppen? Det borde ju vara det mest naturliga, eller har jag fel? Tar tacksamt emot tips och råd!!!

Sv: Avlivning av trotjänare

Jag skulle inte låta hästen lukta på den döda kroppen. Det kan få oanade konsekvenser.

När en bekant skulle ta bort en ponny (nödslakt) beordrade jag dottern i huset att rida över till mitt stall med den kvarvarande hästen strax innan slaktbilen anlände. Både dottern och hästen fick något annat att tänka på och hästen blev inte ensam. Han fick stå hos oss tills en fodervärd tog honom.
:cool:

Hmm, vad menar du med oanade konsekvenser???

Du ska hitta ett sätt som passar dig och din häst. Vi som är här kan bara säga vad vi tror. Men det ska kännas rätt för dig och din häst. Jag tror inte det spelar någon roll hur du gör så kommer ändå den andra hästen veta vad som är på gång.Den kan du inte lura :( . Jag vet bara att den dagen det är dax för mina hästar kommer jag att vara med (ev hästkompisar). Säga vad man vill så tror jag att det har betydelse. Jag vill att det ska vara som vanligt för hästen och ev hästkompisar. Mina hästar är födda på ängen och de ska få dö där med.

Vi tog in de andra så de iaf inte såg vad som hände när vi tog bort min häst. Hästar kan må dåligt av att se andra hästar dö precis som människor kan det. Man ska nog försöka bespara hästen det. Bättre att kompisen försvinner, det har ju hänt tidigare i livet att hästar byter stall etc. och försvinner.
Jag tror det blir lugnast så, hästen kommer undra ett bra tag var den andra är, men såsmåningom ger den upp och slutar titta efter den. Har den då någon annan häst att bli vän med så brukar den faktiskt duga.

Mintränare tog bort sin gamling(avlivningsvätska idetta fall) i hagen där kompisarna gick. Efter hästen dött gick alla hästarna dit och på ngt sätt "sa hejdå", sedan gick de därifrån, lugnt och stilla.
Tror inte att detta är ett problem.

Den som berättade denna historia för mig var veterinären som utförde det hela, hon sa att det var jättefint och lugnt alltihopa, hästarna verkade förstå.

Jag håller med dig. Om det är ett sätt som fungerar så är det ett fint sätt. Jag skulle gjort på ett liknande sätt

usch , det här är den värsta biten när man har djur, vi har tagit bort många hästar genom åren på inackorderingstallet vi driver , vi är med och hästarna tas bort tidigt på morgonen när inga är här, och efter de har fått sitt morgonmål, hästarna är så pass tryga med oss och miljön att det alltid går lugnt till, därför brukar vi rekommendera ägarna att inte vara med då det är så pass känlomässigt och hästarna käner av deras sorg och oro, vilket kan stressa hästen.

Men en sommar dog faktskt en a våra gamla trotjänare, han somnade helt oväntat in på betet under natten, på morgonen såg vi hur hästarna stod ovanligt väl ihop i en klunga och vilade lugnt, när vi gick ut för att inspektera dem låg den gamla mitt i gruppen som om han sov. Det var som om alla de andra hästarna förstod, och även om det var väldigt sorgligt var det också väldigt fridfullt och rörande. Skillnaden i det här fallet är ju att hästarna var själva och att de såg hela "förloppet", vet inte riktigt hur det skulle funka att introducera en häst för en redan död kamrat.

Vi blev tvugna att avliva min pensionärs in ackordering akut i hagen en höst.
Han var skadad och det var dramatiskt, så jag hade inte tid och tanke på att ta in de andra hästarna.
Vi använde avlivningsvätska, och de andra hästarna stod med huvudena mot oss under hela proceduren, när ponnyn var död, vände dem och gick mot grindarna och ville in. Allt var lugnt och stilla.

Jag har lite samma funderingar som du, mitt gamla sto är 28, hennes son är 15, dem har alltid gått tillsammans, men är vana att vara ifrån varandra under träningar och tävlingsperioder.
Däremot vill ingen av dem vara ensamma ute, utan varandra, även fast de andra är ute.
Funderar på att låta valacken vara med, mest för att hon blir lugn av honom, nu hoppas jag slippa ta beslutet än på ett tag.

Jag hoppas du kommer fram till det som känns bäst för dig.
Det är ett mycket svårt beslut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Takire
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 106
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Vet inte riktigt hur jag ska börja att förklara, eftersom att det är ett beslut jag behöver hjälp med som egentligen är ganska...
2
Svar
27
· Visningar
5 869
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar