Avlivades akut efter anmälan

Det finns också psykiskt sjuka som hellre skulle dö än att missköta sina djur/barn.
Jo, därför tycker jag det är dumt att blanda in tron att psykisk sjukdom ligger bakom sådan vanvård då det är långt ifrån alltid så läget är. Folk med psykiska sjukdomar har det tillräckligt kämpigt att bli betrodda som kapabla till att ta hand om djur som det är.

Dumt att spekulera om sådant, oavsett vilket så är det inte en människa som ska ha med levande ting att göra.

Jo, därför tycker jag det är dumt att blanda in tron att psykisk sjukdom ligger bakom sådan vanvård då det är långt ifrån alltid så läget är. Folk med psykiska sjukdomar har det tillräckligt kämpigt att bli betrodda som kapabla till att ta hand om djur som det är.

Dumt att spekulera om sådant, oavsett vilket så är det inte en människa som ska ha med levande ting att göra.
Det är det vanligaste, att det ligger mänskliga tragedier grav vanvård och då ofta med psykiatriska diagnoser, men visst det finns säker undantag, här skulle det kunna vara okunskap också och dålig ekonomi.

Du spekulerar i att det skulle vara en ond människa, anda i att det kanske är en sjuk människa. Jag förstår inte skillnaden, att det ena skulle vara dummare än det andra.

Varför tar du allt så personligt?

Möjligheten att det handlade om psykisk sjukdom kom upp i tråden efter uttalanden om ondska - är det mer rätt att spekulera om att människor är onda än att de är drabbade av något som tar deras ork och förmåga?

En av mina grannar var en storbonde som haft mjölkkor och fött upp hästar i hela sitt liv. Min uppfattning är att han alltid har tagit väl hand om sina djur och haft ett bra öga för djurens hälsa. Men på ålderns höst började detta att vackla, han gjorde sig av med korna men höll kvar vid sina hästar för det var ”de som var anledning till att livet var värt att leva” som han uttryckte sig. Vi var flera grannar som både stöttade men också styrde så att han slutligen sålde hästarna och lämnade gården innan någon av hästarna började fara illa. Jag och min man hjälpte honom bla med att avliva alla förvildade katter som sprang runt på gården. Det tog många, många samtal innan han gick med på det. Jag hade stor respekt för hans kunnande men samtidigt så måste andra gå in och ta över ansvaret när förnuftet inte finns kvar. Hade inte vi grannar funnits hade säkerligen hans hästar också kunnat få fång utan att han hade insett det. Han förlorade förmågan att se samband mellan orsak och konsekvens.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenskfödde storloppsvinnaren och elitloppshästen, B.B.S.Sugarlight, har vid 15 års ålder blivit avlivad hemma i Norge på grund av...
Svar
0
· Visningar
157
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre hästar har blivit akut omhändertagna av länsstyrelsen. Detta i samband med att hästägaren blev vräkt från sin gård i Värmland.
Svar
2
· Visningar
891
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med en kontroll som Länsstyrelsen gjorde hos en hästägare, upptäcktes två hästar som led av kraftig smärta på grund av fång...
Svar
0
· Visningar
339
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama