Avliva eller ej? Kloka råd?

G

GoldMemeber

Jag har en vallack f. 1997 imp från Tyskland.

Jag köpte hästen för 5 år sedan utav ett större försäljningsstall i sverige.
På provridningen var hästen jätterolig att rida och hoppade allt och högt. Det enda var att den var väldigt dragig men jag tänkte att lite dressyr kunde göra susen.

Första veckan med hästen gick jättebra och vi tog det ganska lugnt. När drygt en vecka hade gått blev hästen halt och min tränare gav mig rådet att avvakta och se vad som hände. En vecka senare var hältan borta.

När jag väl kommit igång med hästen och allt började kännas bra så kom nästa bakslag. Hästen började helt plötsligt stegra och göra caprioler från tomma intet... Jag fortsatte kämpa på ändå och "vande" mig vid detta dum som jag var.
Vi åkte på träningar och tävlingar. Hästen hoppade allt men rev också i stort sett allt.

Ett tag senare blev stegringarna värre och lika så bockskuttandet han gör.
Min tränare har hjälpt mig rida honom 3 ggr i veckan och även en annan tränare i området. Men båda tror att hästen ev kan ha ont någonstanns.

Hästen så kollad man kan kolla en häst både på strömsholm och mälarkliniken men de hittar ingenting. Mjöligtvis lite överbelastad i ena frambenet.
Equiterapeften har varit ute och tycker att han är lite stel i länden och ena bogen. Men inget som ska påverka ridningen direkt.

Så nu är frågan hur jag ska göra? Jag orkar inte med detta och jag tror det kan bli svårt att sälja honom (han har dessutom haft kotledsinf. båda fram 2 ggr) med de ovanor han har.

Hur skulle ni gjort?

Sv: Avliva eller ej? Kloka råd?

Först skulle jag försäkra mig om att hästen inte har ont. Det verkar du ha gjort? Tagit plåtar osv på rygg, halskotpelare, ben bla bla. Är hästen friskförklarad skulle jag nog skicka den på tillridning hos någon erkännt duktig tränare. Sålt därefter om jag varit less på hästen och annars behållt själv då jag lärt mig rida den.

Har den haft kotledsinflamationerna under den tiden du haft den?

Vad äter den?

Och gör den nå 'bus' varje gång den rids?

Hur är den att hantera från marken?

Hur ser dess miljö ut?

Är det en känslig häst?

Har den haft kotledsinflamationerna under den tiden du haft den? Ja en av gångerna

Vad äter den? Just nu 15 kg hö och 3 skopor pellets (uträknat av krafft)

Och gör den nå 'bus' varje gång den rids? JA varje gång.

Hur är den att hantera från marken? Han är väldigt respektlös och springer gärna över en, kedja fungerar inte då han bara ställer sig och bråkar ännu mer. I boxen är han jättemysig.

Är det en känslig häst? Ja han är absolut en känslig och stressad häst. Ibland blir han jättestressad av min skänkel och ibland tar han den inte alls.
Han är inte känslig för "slag" och liknande

Glömde skriva det men hästen var 8 månader hos en känd hoppryttare på träning och tillridning. Denne tyckte vi skulle överväga att få honom utdömd.

Hej , ville bara säga att jag har haft en valack som varit behandlad för kotledsinflamationer och belastningar framför allt i fram och han var röntgad och kollad flera gånger. men för nästan ett år sedan tog jag ut en väldigt bra vet , han finns att läsa om, vet inte om man får nämna namn.Men man fann då att skadan satt i korsryggen och därför kom allt det andra. Han blev utdömd och fick somna hemma. Vet ju inte hur mycket ni undersökt den regionen. Men kan vara värt att kolla.. lycka till

har de kollat muskelnedbrytningssjukdommar som alternativ?

Skulle det inte vara sjukdomsbetingat så kanske han helt enkelt inte vill längre? Han kanske hatar livet som ridhäst och heller går och fluffar som sällskap?

Gjorde hästen något av det innan du köpte den?

Vad gör DU när hästen stegrar/skuttar?
I vilka situationer händer det?

Är det skillnad om du arbetar den fråna marken, rider barbacka, bara skrittar på lång tygel, eller typ löshoppar?
Hur beter den sig om den har stått en längre period?
Är sadlarna du har använt varit 100%igt kollade och suttit bra hela tiden?
Olika bett, fungerar den lika på alla?

Om hästen har hållt på sådär i fem år, så är det ju inte konstigt om den forstätter oavsett om den har ont eller inte.
Det enda man kan försöka med är väl egentlgien att bryta mönstret. Ställa av hästen ett halvår, byta miljö (om detta inte redan är testat) och sen sätta igång den på ett annorlunda sätt. Kanske krävs ett ryttarbyte om du själv inte kan ändra din ridning.
Kanske krävs det att man byter inriktning. Den kanske inte trivs med att vara "träningshäst" utan vill vara mer "hobbyhäst.

Jag tycker det är fel att avliva en häst bara för att man själv inte känner att man rer ut den.
Min förra häst var dom på vippen att avliva innan vi tog över henne - bara för att ryttaren helt enkelt inte hade klarat av/passat ihop med hästen. Denna hästen slängde av i landningen efter hinder, eller bara när hon blev lite upprörd.
I början (min tränare hade henne ett par månader först) så kunde de inte ens fatta galopp innan hon gjorde sin specialare.

Du skriver att hästen är väldigt känslig, kanske den helt enkelt är för känslig för dig. Alla ryttare och hästar passar ju faktiskt inte ihop hur mkt man än skulle vilja det :p

Sen funderade jag också på vad det är ni har kollat på klinikerna?

Jag vet ju inte redigt var du menar med det där "bockkuttandet", men jag tänker lite på hästar med ryggont brukar göra "bockskutt" när man försöker jobba dem..
Alltså inte rena bockningar utan mer studsningar/skuttande eller vad man ska kalla det.
Om ryggen är röntgad - är även mjukdelar kollade?
Vet inte hur mkt man kan kolla i ryggen, men just ryggproblem är ju faktiskt ganska vanligt så det kan ju vara bra att kolla upp det..

Vad gäller avlivning eller ej så hade jag personligen inte velat ta bort en häst som (antar jag?) mår bra i övrigt. Det låter smärtrelaterat, men jag är varken veterinär eller har sett hästen live.

Har du verkligen gett upp så ser jag väl ändå avlivning som det humanare alternativet med tanke på hur lätt det är för hästar at hamna fel, och med det bagaget så ökar ju knappast oddsen.

Hur är hästen i arbete från marken? Tömkörning? Reagerar han likadant även då?

Oki, detta kanske låter oseriöst men.... JAG skulle testat att ställa hästen på rejäl dos smärtstillande ett tag (någon/några veckor) och se om beteendet förändras.

Jag har sett flera hästar genom åren som varit just "knäppa" och svårridna i olika grad och som med smärtstillande blivit väldigt ridbara. Bl.a. en tränares häst som med detta blev utdömd.

Det man kan vinna är att kunna utesluta att det är kroppsligt. Om den blir "snäll" av smärtstillande så finns det i alla fall nåt att gå på. Man kan börja leta.
Om den är oförändrad så är det mer sannolikt att hästen helt enkelt är sådan i sitt psyke.

det finns ju faktiskt djur som inte är speciellt ridbara. Tyvärr. Och när varken hästen eller ryttaren njuter av tillvaron är alternativet avlivning inte lika hårt.

Oki, detta kanske låter oseriöst men.... JAG skulle testat att ställa hästen på rejäl dos smärtstillande ett tag (någon/några veckor) och se om beteendet förändras.

Tycker jag är en bra idé. Som en uteslutningsmetod - har hästen ont eller inte. Några veckor, tycker jag, och ingen ridning iallafall första veckan.

Ha hästen gått på bete eller liknande under de här åren? Hur hålls den - utevistelse, typ av hage osv?

Om den fortsätter trots smärtstillande så skulle jag testa med lösdrift + kompisar + ingen ridning under en period, flera månader. Om den blir bättre med smärtstillande hade jag nog agerat likadant, när jag tänker efter.

Jag tycker också att idén med smärtstillande är bra, den kan ha ont precis vart som helst! Tänderna tex.

(En väninnas häst hade en tand där roten växte ner genom käken på nåt mysko sätt och hästen var bråkig tills hon provade med smärtstillande. Den blev utdömd)

Trots allt bättre med besked än ovisshet.

Tycker jag är en bra idé. Som en uteslutningsmetod - har hästen ont eller inte. Några veckor, tycker jag, och ingen ridning iallafall första veckan.

Det tycker jag också. Så gjorde vi för några år sedan med en av mina som plötsligt började stanna (hon var en riktigt hoppmaskin som aldrig stannade annars). Nu vart det iofs ingen förändring på henne, men det var ändå skönt att veta att hon inte hade ont för då kunde vi utesluta det och leta orsaker på annat håll. (OT men lösningen blev att ta föl på henne ett år, rekommenderades av flera anledningar bla en äggstock stor som en grapefrukt samt se till att hon kissat innan det var lönt att ens lämna stallet :D)
Så det blir mitt tips till TS, att prova smärtstillande om det inte redan är gjort!

Hästen har antigen ont någonstans och/eller så har det fått övertaget.

Du skrev att den var väldigt respektlös att leda
TIPS: Ta hjälp av någon duktig NH människa och få ordning på det problemet, ni har ett tydligt problem med dominansen redan där, men allt sitter nog inte här!

Hästen visade lite överansträngning ena fram vid veterinärkoll och equiterapeuten tyckte hästen var lite stel i länden samt ena bogen. Är hästen stel i bogen och överansträngd på samma sida?! Vart har kotledsinflammationen suttit?! Samma sida ett motsatt? Kotledsinfl. är ju oftast en sekundäreffekt av något annat.

Jag tänker så här. hästen är stel i länden = Problem att arbeta rätt = problem i framdelen pga att hästen med största sannolighet försöker avbelasta något bak eller i ryggen pga smärta...Så något typ uttav problem finns ju
uppenbarligen! Antigen bara allmän stelhet eller något ännu smärtsammare.
Rätta mig om jag tänker helt fel?!

Hur beter sig hästen och den longeras eller tömkörs?!
Går den rida barbacka? Isf hur beter den sig då?!

Eller så kanske hästen helt enkelt är less på att harva på banan, rid endast ut i skogen någon månad, skit i att träna på banan, det går att göra väldigt mkt även i skogen. Går det inte rida i skogen så börja med att bara promenera i skogen, men då måste du först och främst ha en häst som går att gå med utan att den springer över dig!

Önskar dig iaf lycka till!

Nu sa du ju i och för sig att hästen var genomkollad men låter ganska likt min gamla ponny som hade spatt i bakbenen. Han hoppade alltid och höll inte på att stanna och sånt men bockade och höll på i allmänhet. Han fick smärtstillande men blev inte bättre och då trodde vi ju sälvklart att han bara var dum men efter att han röntgades visa de sig då att han hade spatt.

Låter ju iaf som att hästen har ont. Åk till ngn vet som är bra på ryggar och be dom kolla allt som går. Hittar dom inget får du fundera på efter de vad du vill göra med hästen..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka