Jag skulle vilja be alla er som tycker här om ett gott råd. Vi är väl alla överrens om att ston med ärftliga skador inte bör avlas på. Mitt halvblodssto, med bra gång, fin exteriör och korrekta extremiteter som jag länge funderat på att betäcka har nu fått spatt. Spatt kan ju komma av flera olika anledningar, bla ärftlighet och uppträder ofta dubbelsidigt. I fallet med min häst har spatten troligtvis inte utlöst pga. genetiska faktorer eftersom att man kan se på röntgen att griffelbenet har blivit intryckt precis under. Det kan ha blivit intryckt till följd av en spark eller en vrickning och veterinärerna tror att det är detta som har gett min häst spatt. Att spatten dessutom bara finns i ena benet stärker detta påstående. Jag har inte råd att behålla någon eventuell avkomma till mitt sto men vill inte att någon annan ska få gå igenom samma procedur med en halt häst som jag har gjort på grund av mitt risktagande. Värst av allt är att jag tror att mitt sto skulle må så himla bra om hon fick bli mamma och hennes välmående är så viktigt för mig. Men tänk efter ordentligt, hur många här skulle köpa en avkomma till ett sto med spatt även om den troligen inte var ärftlig? Finns det någon här som tycker att jag ska ta risken för mitt stos välbefinnandes skull?