Jag tillhör den där gruppen "oseriösa" uppfödare som avlar på "halta o lytta" hästar.
Sto 1: Diplomsto med fantastisk hoppteknik och konstant oturshäst med många olyckor bakom sig. Hon är numera ej ridbar eftersom hon har lärt sig att skicka av alla ryttare. Detta med för att jag avlar på en drumlig häst med dåligt temperament........
Sto 2: Tävlad medelsvår hopp, 39 p, 16 år och när jag köpte henne var hon halt. Det är hon inte längre men hon rids inte heller. Alltså avlar jag på ännu en kass häst
Sto 3: Inriden som 3 åring därefter enbart avlad på. Har nu börjat rida henne som 12 åring och insett att hon har väldigt hög ridbarhet..... Men enligt många är hon ju värdelös eftersom hon inte har några meriter.
Nu har jag precis startat min verksamhet och mina nuvarande äldsta uppfödningar är bara 2 åringar men de artar sig väldigt bra. Men jag föder faktiskt upp för att sälja
men jag anger inte platsbrist som anledningen.
Visst skulle jag som uppfödare vilja ha avelsston med dubbeldiplom och tävlad Grand Prix som tävlats hårt tills de är 20 år, men men.........
Då kanske den "seriöse" uppfödaren tycker att man ska inte avla om man inte har de pengarna att lägga ner på att köpa in toppmaterial....... med andra ord måste jag och många med mig lägga ner sin verksamhet.
Lill / Stall Nöbbeled som faktiskt anser sig som seriös även om jag har "trasiga" ston att avla på!!