avla på sto som lämnat eksemavkomma?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag är av princip helt emot att betäcka ston som själva har eksem.
Men trots att mina avelsston är eksemfria i de generationer jag känner till så har jag två som lämnat varsin avkomma som kliar/kliat sig. I ena fallet var det första avkomman, den andra var det andra avkomman som kliar sig.
Båda två är shettisston som är väldigt lämpade att ha i avelsboxen, med elit- resp diplommödrar, själva guldbelönade (40-41 p) på utställning, båda har tävlat på travet med goda resultat och båda har gått på ridskola. Dvs både välstammade, vackra och användbara på olika sätt.

Jag är nog egentligen ganska klar över vad jag själv anser i frågan, men är nyfiken på hur DU skulle resonera. Skulle DU fortsätta använda dessa ston i avel efter att de lämnat eksemavkomma? Hur allvarligt tycker du att det är?
Berätta och utveckla dina tankar!

Sv: avla på sto som lämnat eksemavkomma?

Det där är ju svårt! När man har två så bra individer som har visat att de håller både exteriört och prestationsmässigt ....

Jag är också emot att man avlar på eksemhästar, har haft både shettis och arab med eksem och de har inget roligt liv ... Men det finns så många omständigheter att ta med i beräkningen.

Är du säker på att det är stona som ärver ner eksem? Har du använt olika hingstar? Har ett sto som jag har använt en del i aveln. Hon har själv inte eksem och inte hennes släktingar heller vad jag vet. Använde samma hingst två gånger på henne, det ena fölet utvecklade eksem, det andra inte.
Hade ett annat sto i avel som var efter den nämnda hingsten, och som inte hade eksem, inte hennes föl heller.
Efter hand fick jag veta att den här hingstens pappa hade lämnat ett antal avkommor med eksem. Fick hem en hingst på foder som var efter den här pappan, och han hade svårt eksem. Det var när jag fick hem honom som jag började fundera och forska lite i det ...

Blev rätt rörigt där, men jag hoppas du förstår vad jag menar. Stoet som fick eksemfölet betäcktes med andra hingstar sedan och har inte fått fler eksemavkommor.

Jag skulle undersöka fädernet och vad den har nedärvt efter det skulle jag fatta beslut.

Mitt första, spontana svar blir nej. Med tanke på hur plågsamt eksem är för hästen så hade jag inte velat avla på individ som gett avkomma med eksem.

Med tanke på övrigt avelsvärde i dina ston så kanske man ska tänka ett steg längre och ställa ytterligare några frågor innan man fattar beslutet:
* Är det samma hingst som använts till avkomma 1 och 2, eller är det olika fäder (dvs, kan det vara så att eksemanlaget kommer från fadern?)
*Hur illa kliar sig avkommorna. Kan det hållas i schack med täcke, eller kliar de sönder sig totalt?
*Andra yttre faktorer som kan ha spelat in (exempelvis en knottinvasion eller liknande?

Kanske kan man ta ytterligare någon avkomma till på respektive sto, och ifall de också visar sig ha besvär av eksem då ta stoet ur avel. Viktigt tycker jag att i ett sådant fall vara noga med att vid en eventuell försäljning av avkommorna (oavsett ifall de har eksembesvär eller inte) informera spekulanterna om att stoet har gett avkomma med eksem...

Säger som övriga att jag egentligen är emot att avla på eksemhästar. Men det som gör mig lite undrande är att det dyker upp helt oväntar (eksemfria föräldrar?!) på olika avkommor från olika ston.
Jag har ju inte så mycket info om sto, hingst och ev släktskap, men börjar undra om något i miljön har ändrats? Saker nya beten, nytt foder, omsådd vall eller kanske vårt underliga väder de senaste åren.

Har själv bara råkat på en enda eksemhäst. Ett halvblod född här och där hör j eksem till ovanligheterna i rasen. Denna hästen hade mamma, helsyster och många avkommor efter hingsten. Hade hingsthållarens egna ev påläggskalvar (inköpta hingstföl) på bete och ingen av de här hästarna hade eller har visat någon tendens till eksem.
Det lustiga med min häst är att när hon blev skickad på inridining försvann eksemet helt. Hon kom hem och under höst, vinter och vår hade hon inga problem. När de började komma igen såldes hon dit hon varit på inridning och är sedan dess helt fri från allt vad klåda heter.Hennes syster har aldrig visat något inte heller heller mamma och pappa (som nu är döda bägge). Så det är ju helt klart att det kan finnas icke arvbara orsaker till det. Så innan jag bestämt för det ena eller andra hadejag gjort en under sökning av miljön och ev flytt av de som har eksem. Allt för att utesluta något annat än arvet.

Saken är ju den att man inte vet hur eksem nedärvs. Mina ponnyer är med i en studie som startat på SLU (som referensgrupp från annan ras) där man söker efter eksemgener och man har ännu inte hittat något... Jag kontaktade dem faktiskt nyligen för att tala om att ena stoet har en avkomma som numera kliar sig, det gör ju att man kan titta efter gener hos det stoet också.
Eftersom detsannolikt inte är så enkelt som en enda gen som avgör huruvida avkomman får eksem eller inte så utgår jag ifrån att det är flera gener som i kombination ger eksemet och därför anser jag att anlagen sannolikt kommer från båda föräldrarna.
Och det är därför jag ställer mig frågan om huruvida stona ska användas mer i avel.

Det är INTE samma hingst som är pappa till avkommorna. Och stona är inte heller släkt.
Båda hingstarna som är fäder är väldigt sparsamt använda i avel och det är svårt att dra några slutsatser alls.

För mig saknar det helt betydelse, i detta sammanhanget, hur mycket avkommorna kliar sig eller om de klarar sig med eksemtäcke. För har de klåda så har de klåda oavsett hur mkt de lider av det.
Att jag dessutom anser att ett liv med heltäckande täcke hela sommarhalvåret inte är ett värdigt liv för en ponny är en annan femma, som vi inte behöver diskutera här. Jag har en ponny med mkt lindrig knottallergi, som hålls i schack med bara Switch. Det kan jag leva med, men aldrig att jag kommer betäcka henne!

Bär de på något exeptionellt? Ovanlig färg? Ovanliga blodlinjer? Isf skulle jag överväga betäckning men välja hingst noga.

Jag hade ett mycket konstigt år 2003 tror jag. Kunde ha varit 2004. Jag hade ett äldre hbl-sto som jag fått flera föl på tidigare och som haft 4 st föl innan jag fick henne i min ägo. Alla utan eksem.

Så hade jag ett Connemara-sto som fått flertalet föl innan, varav 2 st hos oss, som heller inte hade lämnat någon avkomma med eksem.

Men detta året så fick båda avkommorna från ovanstående eksem! Jag hade gjort precis som alla andra år. Fri tillgång på mineraler, fri tillgång på ensilage med bra värden och kraftfoder 2 ggr dagen. Stona gick i samma vinterhage (med lösdrift) som de gjort alla andra år hemma hos oss. Ingenting var annorlunda - jag hade till och med betäckt stona med samma hingstar som året innan. Eksemet bröt ut när avkommorna var runt 6-7 månader gamla.

Fick samma år 4 st andra föl och de var helt okej.

Så beroende på omständigheterna så hade jag kunnat avla vidare på ston som gett någon enstaka avkomma med eksem.

Ja, där ser man!

Samma sak kanske som att det kan finnas ett eksembarn i en mänsklig syskongrupp ... Ibland vet man inte varför vissa individer får sådant.

Bär de på något exeptionellt? Ovanlig färg? Ovanliga blodlinjer? Isf skulle jag överväga betäckning men välja hingst noga.
Hur ovanliga är blodslinjerna? Pja, mjo, lite ovanliga är de kanske. Eller inte, beroende på hur man ser på det och hur långt bakåt man ska räkna.
Den ena är brun, den andra svart. Svart är den vanligaste färgen i rasen, brunt är inte så vanligt. Men ärligt talat så skulle det inte falla mig in att använda en "ganska ovanlig färg" som argument för att använda dem i avel.

VAD är exceptionellt? Jag tycker att de är ovanligt kompletta avelsston, med både fantastiskt temperament, mkt god exteriör och visad användbarhet både på tävlingsbana (trav) och som barnponnyer på ridskola. Så det stör mig oerhört :crazy: att de har lämnat avkomma som kliar sig, så att jag alls måste ställa mig frågan om huruvida de har i avel att göra.

Samma sak kanske som att det kan finnas ett eksembarn i en mänsklig syskongrupp ... Ibland vet man inte varför vissa individer får sådant.
Man vet inte varför, men såvitt jag förstått så är det bekräftat att hästarnas sommareksem är ärftligt i någon mån - i vilken omfattning kan vi nog inte veta förrän generna är identifierade.

Jo men jag är också övertygad om att det är ärftligt till stor del men att man inte vet arvgången. Det är förstås så bland människor också.
Så du kan inte veta vilka kombinationer som kommer att ge eksem hos avkommorna, men du kan veta att du inte ska välja de hingstarna igen.

Man vet inte varför, men såvitt jag förstått så är det bekräftat att hästarnas sommareksem är ärftligt i någon mån - i vilken omfattning kan vi nog inte veta förrän generna är identifierade.
Jag tror att mycket har att göra med immunförsvaret. Det finns ju vissa som har lyckats bota eksem på hästar genom att boosta immunförsvaret.

Ja- a, bland annat jag, med ett shettis- sto, men det vågar man inte skriva om här för då får man på pälsen så det ryker!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka