Avla på fångsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mizz_perfect
  • Startdatum Startdatum
M

mizz_perfect

Vad anser ni om att avla på ett shettissto som har haft lindrig fång en gång för några år sedan men sedan symtomfri de senaste åren?

Skulle ni satsa på ett sådant sto? kan det överföras så att fölen blir extra känsliga?

Vill gärna veta vad ni tycker och om nackdelarna. Känner en som har ett väldigt fint diplomsto som jag har blivit erbjuden att köpa innan hon sätter ut annons.

Det beror väl på när hon fick fång och hur hon ser ut i hovarna. Hade hon fång i samband med en dräktighet så tycker iaf jag inte att man ska avla. Men ska man ändå göra det så ska man vara jättenoga med mat och kontroller.
Tycker jag =)

hon är fin i hovarna, regelbundet verkad. Hon hade inte föl när hon fick fång. Har för mig att dom släppte ut henne på kraftigt bete direkt från lerhege. vilket inte kasnke är så smart..

Du kan ju rådfråga någon veterinär.
Har inte hört om någon ärftlig faktor på det sättet att fölet blir extra känsligt. Det är ju risk för fång bland många "lättfödda" raser.

Det är som ovan skriver att rätt utfodringen under dräktighet o efter är väldigt viktigt. Det är ju inte kul om hon får fång när hon är dräktighetstung.

tack för svaren!

Så ni anser inte att det är något dåligt med att avla på ett sto som haft lindrig fång en gång?

Mina 2 diplomston har haft fång, veterinärer brukar rekomendera att man betäcker ston som har haft fång. har inte sett att avkommorna till sådana ston haft mer känslighet för fång än andra som har icke fång föräldrar. Mina ston har inga förändringar i hovarna.

Så länge de är dräktiga eller har föl vid sidan brukar ju fången hållas i schack ganska bra. En del kan ju tom gå på bete med föl men inte när de går gall.

Jag skulle iofs inte vilja avla på ett fångsto men det är bara min åsikt. :)

Fång anses vara ärftligt till viss del.
MEN man kan ju samtidigt vara medveten om att det är MYCKET man inte vet om fång, så helt säkert är det inte.

Veterinärerna anser ofta att man "bör" betäcka dessa ston då dräktighet i de flesta fall gör att stoet inte får fång - varför vet man inte.

JAG anser väl så här, att om stoet i övrigt är ett BRA avelssto för sin ras och sitt användningsområde så kan man avla på henne om man håller koll på att avkommorna inte blir sjuka. Börjar även avkommorna få fång så bör man kanske ta stoet ur avel, då det är troligt att hon nedärver det.

Det beror ju på varför dom fick fång. Hästen jag red, halvblodsstoet som blev behandlad (hon är förövrigt helt bra nu och ska ridas igång någon gång i sommar) tyckte vet inte att man skulle avla på, trots att hon nu är bra. Hon fick ju fång under dräktigheten trots att ägaren gjorde allt enligt böckerna med fodret. Det var dock inte... äh kommer inte på vad det heter... förlossningsfång? Sen fick hon fång vid ett för hastigt betessläpp också.

Det låter som en alldeles typisk foderfång. Man ska komma ihåg att hästen även petar i sig diverse saker ute i hagen. Ekollon t.ex och en massa annat spännande. DETTA inverkar också i tarmsystemet...
Tyvärr saknar många veterinärer djupare kunskap om fång..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka