Avkomma e. Concorde eller Orlando

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare grimman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 942

grimman

Trådstartare
Har börjat fundera på att betäcka min "lilla" märr 2006 och efter att ha testat en dressyrhingst som inte kan hoppa (Bocelli) vilket resulterade i en avkomma som är riktigt snygg, rör sig bra OCH taxerar suveränt (fast benen var inte direkt samlade) redan på första löshoppningsövningen, börjar jag fundera på en hopphingst nästa gång :idea:

Härstamningsmässigt är väl det kanske mer rätt dessutom eftersom hon är e. Nostradamus - Chapman - Marduk.

Såg på Concordes sida att han med fördel kunde användas på medelstora till stora ston vilket även det blir bra eftersom hon är 176 cm hög. Tycker även att Orlando verkar trevlig så nu behöver jag er hjälp.

Någon som har en avkomma efter någon av ovanstående hingstar???

Sv: Avkomma e. Concorde eller Orlando

Jag har träffat en riktig läckerbit efter Concorde (Ramiro- Marco Polo efter det), en unghingst som står på Gränsbo så jag hoppas han så småningom blir godkänd. Han är mkt långbent och har en härlig utstrålning. :love:

Vi har ett avelssto e. Concorde. Hon blev skadad som unghäst och har inte gjort någonting. Fick dock gångartsdiplom som treåring men visades aldrig i hoppning pga skadan. En helsyster fick emellertid 10-10 i hoppning. Här är en bild på henne om du vill se:
http://web.comhem.se/~u52506713/bilder/Cessna_1.jpg

Har inte sett några Orlando-avkommor, men har hört att han ger väldigt muskulösa, atletiska hästar. Kanske dock inte de allra lättaste.

Hade en valack e. Concorde hos oss ett tag. Trevlig hast, 168 cm hog, snygg, hoppade fint och var allmant schysst. Jag tyckte att han var en aning vass, men det gjorde inte mej nagonting....min sambo gillade honom dock inte alls.

Går han nere på Gränsbo så man kan se honom där?

Med tanke på dina avkommor e. Nobel så hade jag faktiskt funderingar även på honom. Får väl ta ett extrakik på den grabben oxå :smirk:

Med tanke på att min inte heller är den allra lättaste i typen så får jag kanske skippa Orlando då.
Sen är hon iof lite skarp i lynnet men inte att rida, bara vid viss hantering i stallet...

Hej

Såg att du hade en avkomma efter Bocelli. Kan du inte lägga in en bild på h*n. Har själv en hingst efter Bocelli. Alltid kul att se en till efter samma hingst.

Jag hade ett sto efter Concorde under några månader (köpet fick sedan gå tillbaka då det visade sig att hon både hade haft fång och solexem..). Stoet var högrest och snyggt, ganska maffig med rejäl hals. Rörde sig med ordinära gångarter (med + i kanten) i skritt och trav samt en mkt bra galopp. Hon hoppade riktigt riktigt bra och var väldigt ärlig, hade lätt för att både långa och korta sig. Hon hade ett helt fantastiskt psyke/temperament och trots att hon hade ont i hovarna efter fången så stannade hon aldrig på hinder (slutade dock hoppa henne samt rida när vi såg att hon hade ont., men även under vintern så borde hon känt av det lite,..). Skulle helt klart rekommendera Concorde! Detta stoet blev alla förtjusta i som såg henne och jag hade gärna fått tag på en ny som henne (utan solexem och fånget (enl analys så var hon överkänslig mot protein i gräs samt ultraviolett stråling..))

grimman skrev:
Går han nere på Gränsbo så man kan se honom där?

Med tanke på dina avkommor e. Nobel så hade jag faktiskt funderingar även på honom. Får väl ta ett extrakik på den grabben oxå :smirk:

Ja, han står på Gränsbo. Be att få titta på honom, de visar säkert upp honom. Du kan ju hälsa att jag (Charlie) skrutit om honom.
:love:

Det är hon som är i min avatar (heter så va?) Har ärvt pappas ansikte och halsen vet jag inte varifrån den kommer men lååång är den i alla fall :smirk:

Här är en annan bild på henne
4294977.jpg

Ska jag absolut göra :D
det blir väl en sväng dit i början på augusti.

Jag har varit i kontakt med två hästar e Concorde. Den ena ägde jag själv och han var snygg och okomplicerard att rida bortsett från att han var väldigt tittig kunde kasta sig iväg när han såg något han tyckte var läskigt. Den andra är min andra häst halvsyster och hon är väldigt speciell en häst man inte kan lita på men fruktansvärt vig dock mer den äldre typen av häst.

Har dessutom hört från tillridningstall där jag jobbade att hästar e concorde ofta är lite speciella. Men ja det verkar ju vara indviduellt vad man sett ;)

Liknande trådar

Avel Står i valet och kvalet att betäcka mitt sto som bara får hovböld på hovböld och inte har varit helt igång på ett år snart. Eftersom...
Svar
8
· Visningar
959
Senast: ball
·
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto... 2
Svar
38
· Visningar
3 177
Senast: furioso
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 571
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?