Sv: Avklarat VP!
För er som inte är insyltade i sporten kan jag berätta att ett VP är ett arbetsprov med 7 olika moment som poängbedöms. Man börjar med full pott (100 p) och får avdrag för misstagen. För att bli godkänd måste man ha minst 1 poäng kvar på varje moment, och minst tot 25 p på hämtet.
På ett VP är hämtet minst 100 meter.
De olika momenten och deras maxpoäng är:
Utgång 20 p (hunden skickas i en vid båge för att ställa sig på andra sidan fåren)
Upptag 10 p(när hunden presenterar sig för fåren och sätter dem i rörelse)
framdrivning 20 p (hunden tar fåren till föraren)
Fösning 10 p (hunden driver fåren framför sig och föraren går bakom. Fåren ska drivas på en så rak linje som möjligt och passera mellan två grindar som står med 7 meters mellanrum.)
Drivning 20 p (Föraren går först och har fåren mellan sig och hunden. Återigen en rak linje och en grindpassering, 2 meter mellan grindarna)
Fålla in 10 p (Hunden ska se till att fåren går in i fållan)
Fålla ut 10 p(Hunden ska i lugn och ro ta ut fåren ur fållan och ta kontroll över gruppen)
Här är filmen på våran runda idag:
http://www.youtube.com/watch?v=s032Y95LdbU
Boss stannade kort i utgången på grund av draget (han stannade mitt mellan utställningsgruppen och hanteringsfållorna), helt rätt om det varit ett arbetsläge men på tävling innebär det att jag får skicka om honom och då blir det avdrag för dubbelkommandot. -12 p
I upptaget sprack det på olydnad, han tog inte stoppet ordentligt och flocken gled snett. - 3 p
Framdrivningen blev därför rejält krokig och jag fick honom inte att ta flankeringen för att styra tillbaka till linjen. - 5 p
Fösningen gick bra, men jag var så stressad att jag missade att kolla linjen in i grinden och tre tackor smet förbi. -3 p
Han var het i drivningen, men det var helt och hållet min stress som triggade igång. -5 p
På fållan fick vi full pott.
Tot 76 p varav 34 på hämtet. Helt okej för att vara min första start någonsin med min första egentränade hund
Jag vet att Boss kan ha lite svårt att sätta igång tunga djur om de stannar, så jag valde att försöka hålla honom på fötterna hela rundan och därmed ta risken att tempot blir något högt. Det blev det
Till nästa gång ska jag ffa tänka på att räkna tre tysta sekunder i huvudet mellan alla kommandon för att minska stressen- stackars hundskrutt
På söndag är han anmäld till KM, då i Ik1!
/Migo