Avfuktare och vattenhink

true_blue

Trådstartare
Har en knivig fråga.

Jag tror att det inte spelar så stor roll om man använder vattenhink till hästen för luftfuktigheten i stallet.

Vattnet håller en temperatur på max 10 grader.

Men hästens utandningsluft är varm och mättad med fukt.

Stallägaren anser dock att hela idén med avfuktare faller och vill inte tillåta hink.

- Vad säger de kloka på Buke?

Sv: Avfuktare och vattenhink

Jag är inte klok nog att veta svaret på frågan :p

Men undrar spontant ändå om det inte är bättre med ventilation än att ha avfuktare?
Jag har kallstall, fyra 700-kiloshästar, vatten i hink. Bor i Skåne där det ofta är fuktig luft. Men vi har alltid bra ventilation i stallet (dörrar och/eller fönster öppna, alltid) så luften är aldrig fuktigare där inne än den är utomhus.

Den luftfuktighet som en vattenhink avger är minimal i jämförelse med vad en häst avger i utandning och avdunstning från kroppen. Jag betvivlar starkt att vattenhink skulle försämra luften alls. När vi beräknar ventilation i stall enligt Svensk standard tas inte någon hänsyn till om hästarna vattnas i hink eller vattenkopp, vilket torde betyda att hinkbevattning inte har någon nämnvärd betydelse. Däremot håller jag med stallägaren om avfuktare. Enda hållbara lösningen i ett isolerat stall är fler/större tilluftsöppningar, en frånluftstrumma/motsavarande av tillräcklig storlek samt tillskottsvärme i syfte att torka ut luften (alltså inte för att värma stallet). Alternativet är Immers lösning med kallstall = samma temperatur och klimat som utomhus året om.

Stallägaren har räknat ut allt - men tror sen att vattenhinkar innebär att luftavfuktaren kommer att så att säga suga vattnet ur hinkarna istället för att fukta av luften.

Finns det någon standard för detta? Tipsa mig! Tackar /T_B

Stallägaren har räknat ut allt - men tror sen att vattenhinkar innebär att luftavfuktaren kommer att så att säga suga vattnet ur hinkarna istället för att fukta av luften.

Finns det någon standard för detta? Tipsa mig! Tackar /T_B
Jag har svårt att tänka mig att en luftavfuktare skulle ha sådan kapacitet att den torkar ur luftfuktigheten i luften (dvs ånga=lättflyktigt) såpass att den skulle "ge sig på" vatten i flytande form. Någon standard avseende vattenhink vs vattenkopp i stall finns som sagt inte.

Enklaste är väl att fylla vattenhinken till markering, låta stå ett dygn (alltså inte hos hästen så den blir drucken av :D) eller en vecka och mäta hur mycket som avgetts. Så har ni svart på vitt vad som händer i ert stall med den normala luftfuktigheten ni har :)

En avfuktare tar givetvis av vatten i hink. Men det kanske inte är det första den gör om den står i ett fuktigt stall.

Jag hade avfuktare i mitt gamla stall, hade dock inga hästar på box så det var bara "pysselstall". Hade jag katternas vattenskål stående där med avfuktaren på så tog det en natt så var det snustorrt. Men som sagt då var det inte direkt så det ångade där inne utan det var för att torka täcken t.ex.

Tycker idén om att pröva hur mycket som dunstar verkar smart, så får du ju svart på vitt gentemot stallägarens åsikter. Sen kan man ju undra, står det vatten i era vattenkoppar? Om det alltid står vatten i dom- dvs de blir inte snustorra- så avger de oxå fukt lixom en hink skulle göra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 579
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 289
Senast: Korven
·
Hästhantering Behöver hjälp av alla kloka bukemänniskor! Har alltid haft häst på stall men har läst på en del om lösdrift tack vare en stallkompis...
2
Svar
29
· Visningar
5 423
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30