sara_18

Trådstartare
Hej!

Har precis köpt mej avelsmärrar som ja, ska användas i avel men gärna ridning också lite smått sådär. Så vart jag och tänka på hur ofta man betäcker avelston, alltså, när låter man dom få gå tomma och vila? Hur gör ni med era ston som bara verkar i avel, betäcker ni varje år eller får dom vila nått år? Har hört att det bästa är att betäcka varannat år.
Berätta gärna hur ni gör.:)

Sv: Avelston

Det mest naturliga för stoet är att hon betäcks varje år. Om hon något år behöver vila så ser naturen till att hon inte blir dräktig det året.
Är det riktigt bra avelsston som sätts i avel så vill man ju ha så många föl som möjligt och då betäcker man ju varje år om stoet är friskt och mår bra. Är det unga ston så kan man ta ett eller två föl och sedan börja tävla henne för att få meriter på henne. Är det ett sto som är 16 år eller äldre bör man enligt forskningen betäcka henne varje år för att hålla fertiliteten uppe. Just 16 år är den magiska åldern när åldersförändringarna börja komma i livmodern. Dessa gör att det blir svårare och få stoet dräktig och gå hela tiden ut.

Ston som jag är osäker på hur de förärver sig betäcker jag en eller två gånger och låter henne vila medans avkomman/avkommorna utvärderas. Är de till belåtenhet så går hon tillbaka in i avelsboxen och betäcks då varje år. Enda orsaken till att ett sto som platsar i avelsboxen här inte betäcks är om hon varit dålig/sjuk/skadad/svår fölning och får vila.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka