Avelsmatador ur tiden...

athena

Trådstartare
(tråden kanske ligger fel)

Det är konstigt. I våras var jag och tittade på treårstest. Hamnade bredvid Stig Nordkvist på läktaren, riktigt "häftigt" eftersom han räknas till ett av vårt lands allra mest avelskunniga på halvblodssidan, dessutom kommer min ena stostam från honom. Han berättade om hur han kört släde med hennes mormor.... Och mycket mer.

Sen dess har jag tänkt en del på det där, hur dum man är som inte tar tillvara gammal kunskap bättre. Har till och med tänkt tanken att åka hem till honom och få prata häst, om han nu hade velat det. Tänker också en del på min farfar, som var en riktig hästkarl, och vad mycket han hade kunnat lära mig om man inte varit så ung och kaxig medans han levde... Han dog för 10 år sen, var då 91 år.

Men, nu blev detta också för sent. Stig avled enligt ASVH Örebros hemsida vid kvalitetsbedömningen på Strömsholm den 9 september. Halvblodssverige har mist en gigant i kunnande!

Sv: Avelsmatador ur tiden...

Samma sak slår mig varje gång jag är i Tyskland... Jag bor ju hemma hos Jens föräldrar som sysslat med avel hela sitt liv. Farfar i familjen har själv fött upp flera godkända hingstar, bland annat Blue Hors Cavans morfar som blev välkänd Celle-hingst.

Sån kunskap finns det inte mycket av i Sverige. De som har den är som sagt var väldigt få och börjar bi gamla...

Åker man på en fölvisning i Tyskland så är det till 80% herrar över 60 år som äger hästarna. De flesta av dem har haft hästarna i generation efter generation och kan dem utantill. Det är faktiskt en anledning till att jag vill lära mig tyskan bättre och snabbare, så att jag verkligen kan förstå vad de säger. Det finns såååå mycket kunskap.

Åker man på en fölvisning i Sverige är de flesta hästägare yngre tjejer/kvinnor som har ett sto i aveln, för övrigt deras eget sto som de haft och ridit "lagom" hopp eller dressyrklasser på.

Nu kanske jag hårddrar det hela, men så känner jag iallafall. Att den där gamla kunskapen på något sätt har tappats bort här... Fast förresten, i våras var jag ju i Herning med ett gäng avelsgubbar från Sverige, och det var faktiskt lite kul - de satt inne på mycket kunskap! Så nog finns det här, vi kanske bara måste lura fram dem och ta vår chans och lära oss från dem.

Sorgligt med Stig. :( Men den dagen jag somnar in hoppas jag att jag gör det vid den åldern, med hälften av hans kunskap och bland hästar...

Vad sorgligt att Stig Nordkvist gått bort. Jag såg honom senast vid utdelningen av Kungakannan på Strömsholm.

Tänker precis som du. Har haft förmånen att få träffa en del äldre hästkarlar och har då bara suttit med fladdrande öron och sugit i mig deras kunskaper! Träffade senast en tvåfaldig guldmedaljör i fälttävlan i januari. Sen skulle han resa i några månader och komma tillbaka till sommaren. Jag såg fram mot att få lyssna än mera på honom, men istället avled han i mitten av februari. Är oerhört tacksam för de kunskaper han ändå hann dela med sig av till mig! Har haft stor nytta av dem :bow:

Ja, det är hemskt att de snart är historia...

Men jag har haft förmånen genom hela mitt liv att ha omgetts av flera riktigt duktiga hästkarlar, och jag har varit som en svamp att suga i mig deras ovärdeliga kunskaper...

Och jag har haft en enorm nytta av det hur många gånger som helst...

En efter en av dom går bort, många begravningar har det varit genom åren...

Dom fattas mig verkligen... Väl bevarade i mångas minnen.

Men en del finns ju kvar... Hade äran att ha K G vid bordet i helgen, mkt trevligt hade vi det...

Gamla Eric Wallemyr träffade jag oxå för ngt år sedan, trött och lite sliten,men häst kunde han prata fortfarande...

K G är fantastisk och jag är glad att jag som tonåring hade möjlighet att få ta del av hans kunskap :bow:

Görel skrev:
K G är fantastisk och jag är glad att jag som tonåring hade möjlighet att få ta del av hans kunskap :bow:

En fantastisk man, tar sig alltid tid, är gentleman och otroligt kunnig!!!

Görel skrev:

Kan bara hålla med, det inte KG kan är inte värt att veta. Kan tillägga att de gånger hingsten tränar för tränare så är det alltid för honom, kan säga att han är minst sagt inte överens med AVN vad gäller honom :angel: (Och han anser honom helt korrekt i sitt benställ numer och håller alltså inte med BL) Just detta att man har en så kunnig hästkarl med all hans erfarenhet att disskutera sådana här saker med gör att man ifrågasätter kompetensen hos vissa. Jag kan bolla sådana här konstigheter med honom men de som inte har denna kompetens att fråga, de sväljer ju blint det vissa säger och vet inte hur fel det kan vara ibland.

Menar du KG Svensson ?
Jag red för hans pappa Gösta - det var en RIKTIG hästkarl det. Sen fick vi KG...

Jag har också turen att min granne känner jättemånga av de gamla hästkarlarna som knappt finns längre, så jag har träffat ett helt gäng av di gamle. Det är helt oslagbart, de liksom kan häst ända in i märgen.

Självklart menar jag KG Svensson :)

Är ju inte SÅ gammal att jag träffat Gösta, men är mycket tacksam över de kunskaper sonen förmedlat till mig!

Jag var bara en liten unge (typ 10 eller så) men han lade ner mycket tid och omsorg även om sina små elever. Vilken grund man fick. KG's storhet förstod jag inte då - men det berodde väl på vad jag jämförde med.

det finns iallfall en hel del "rediga hästkarlar" (och kvinnor) i livet kvar.. Bla vill jag nämna "Babben" Fristeth- att få äran att sitta jämte henne hemma hos morsan, med varm brasa i öppna spisen, en whiskey i handen...och få höra berättelsen om när hon bodde med Gaspari i en tågvagn genom hela europa och halva Asien för att deltaga i OS.... det är kult det...

Ingemar Hall är en annan "legend" som kanske haft en del fuffens för sig på resan, men jösses vilka berättelser han kan dra...och vad han kan en massa knep om hästar...

Ella Velander är en annan dam med otrolig kunskaps bank..

Så visst finns det en hel del kvcar...tack och lov...jag känner miog inte riktigt redo för att ta över manteln ännu...

Stig hade säkert tagit emot dig.
Han var en otrolig berättare, synd att ingen skrivit ned alla historierna...

För mellansveriges avelsfolk har Stig betytt massor och vi får hoppas att alla "hans" fina stolinjer tas om hand ordentligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Svamp?

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka