Avelsindex

T

TJT

..den lilla rutan som står på Travsport för varje häst...

Vad grundas det på, föräldrar/ev. avkommor och deras insprungna pengar och/eller hur vanlig eller unik stamtavlan är?

Vad är medelvärde och vad är ett bra värde?

Om man jämför 2 av mina valacker, nu är väl kanske inte ett avelsvärde intressant för dem, men ändå..

4-åringen 91 0,72
8-åringen 107 0,75

Sv: Avelsindex

Det är ett mått på det förväntade avelsvärdet. Ju högre värde desto högre förväntat avelsvärde.

Den som har högst i Sverige som jag känner till är Conway Hall, han har 137.

Ett avelsindex är ett tal som väger in de prestationer som anses vara ärftliga. Dels de avelsprestationer som i första hand modern och fadern har presterat, men även syskon, mostrar, mormor m.fl. ju närmare släktig desto större betydelse helt logiskt. För en häst som själv tävlat vägs även dennes egna prestationer mellan 3-5 års ålder in. För en häst som själv verkat i aveln baseras indexet på avkommorna. Många avkommor ger ett säkrare värde, än tävlingprestationerna.

Inte säker, men snittet för BLUP ska "totalt" ligga på 100. Sedan har yngre kullar högre index än äldre kullar. Generellt sett ska index sjunka med ca 0,9 (tror jag) per år. Det beror på avelsframsteget som görs.

Dina två valacker...
4 åring som har 91 0,72. (91) Det är otroligt lågt index för att vara så ung. Knappast många som har ett lägre index i den åldern? (0,72) anger säkerheten i värdet. De är ganska låg säkerhet, så om hästen visar att han är en riktigt bra tävlingshäst så finns det goda möjligheter att öka i index.
8 åring som har 107 0,75. (107) är ett bra index, ligger säkert en bit över medel för sin kull. Kollade på sin hemsida och hästen har ju riktigt bra härstamning, vilket ligger till grund för det höga indexet. (0,75) är ett säkrare index. Nu spelar inte hans tävlingsprestationer längre någon roll för index. Inte ens om han vinner elitloppet. Däremot om han hade varit hingst eller sto hade han kunnat förbättra sitt index via sina avkommor.

Säkra index får exempelvis avelshingstar med många avkommor. Super Arnie har 120 1,00, vilket med säkerhet säger att han är en riktigt bra avelshingst. Hans index har legat högt i många år och INTE gått ner med de 0,9 som generellt sker. Han kommer dock att tappa med åren...

Högsta index som jag känner till för dagen är Adrian Chip 141 0,73.

Läs mer om avelsindex
- Stall Bredbyn

Tack så mycket för hjälpen!

Har en 7-åring också med värdena 103 0,74
Trodde han skulle ha "värre" värden med tanke på att det är samma pappa som 8-åringen och så har han en mor som är/var rekordhållare (Meadowbranch Erica)

Och så har jag ju en föling med samma pappa som 91-hästen, undra då vad han får för värden :crazy:

Är dessa värden något man tar hänsyn till eller tar i beaktande när man betäcker eller ska välja hingst?

Har en 7-åring också med värdena 103 0,74
Trodde han skulle ha "värre" värden med tanke på att det är samma pappa som 8-åringen och så har han en mor som är/var rekordhållare (Meadowbranch Erica)
Modern har nu lämnat egna avkommor som påverkar indexet MER än hennes tävlingsprestationer. När satte modern världsrekord? Äldre än fem år, så "räknas" det inte i BLUP. Sedan är jag osäker på hur utländska prestationer vägs in. Satte hon världsrekordet i ex. USA, så tror jag inte att det vägs in. Tvååringsresultat vägs heller inte in av någon anledning.
8-åringen kommer ju från en av de mest framgångsrika mödernelinjerna.

Och så har jag ju en föling med samma pappa som 91-hästen, undra då vad han får för värden :crazy:
Förmodligen inte så högt värde, om han inte får en framgångsrik 3-åringssäsong. Det är ju först efter 3-åringssäsongen som hästarna får sitt första riktiga BLUP-tal.

Är dessa värden något man tar hänsyn till eller tar i beaktande när man betäcker eller ska välja hingst?
Det är nog ganska olika hur stor vikt man fäster vid BLUP. Man ska se det som en vägledning, ingen lag. Det är nog viktigare att se till att blodslinjer och exteriör m.m. passar, än att para de två individerna med högsta BLUP-talen. Däremot kan man ju se det som en vägledning vilka hingstar och ston man INTE ska använda i avel.

BLUP tar ju bara hänsyn till verkliga prestationer. Det bortser från otur, skador, dåliga tränare och träningsfenomen.

Liknande trådar

Övr. Grenar heter ett gammalt drama av William Shakespear.....Merchant of Venice var väl originaltiteln. Det är också namnet på en ny avelshingst...
Svar
2
· Visningar
1 789
Senast: F-Blod
·
Avel Resultaten från löshoppningstesterna på 3-åringar i hannoveranerförbundet. Många fädernehingstar är aktuella här så jag tänkte det kan...
Svar
4
· Visningar
1 351
Senast: starstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka