Avelsgodkänning!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare v_NiniZ_v
  • Startdatum Startdatum
V

v_NiniZ_v

Kan någon tala om för mig hur avelsgodkänning går till? vad dom "kollar" efter, och så vidare? Hoppas på snabbt svar.. tack på förhand !

Sv: Avelsgodkänning!?

Vid en avelsvärdering bedömer domarna hingstens duglighet som avelshingst enligt vissa rasvisa riktlinjer.
Första bedömningspunkten är rastypen; hur väl han stämmer in på de rasvisa kraven exteriört sett.
Andra punkten är huvud, hals och bål; huvudets form och uttryck, halsens ansättning mm.
Tredje punkten är extremiteter; hur benen ser ut från sidan, samt benställning.
Fjärde punkten är skritt; hur hästen rör sig, samt framåtbjudning o lätthet i steget.
Femte punkten är trav; samma som i skritten.
Man får en bedömnings siffra på varje punkt, högsta poängen per punkt är 10 = bästa tänkbara.
En häst kan dock bli avelsvärderad och får användas i allmän avel trots att den inte blivit godkänd enligt rasvisa krav.
Du kan läsa mer om avelsvärderingar på Svenska Hästavelsförbundets hemsida: www.svehast.se
Det är de som håller i avelsvärderingarna för alla raser.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka